Premiera spectacolului „Atelier de teatru” in regia lui Damian Crasmaru, produs de Teatrul “EU si UE”, s-a petrecut pe 2 august, la Sala Rapsodia.

Un actor la inceput de drum are multe de invatat de la un maestru plin de talent, daca e dispus sa se lase pe mana acestuia. Studentii profesorului si actorului Damian Crasmaru au dovedit aseara nu numai ca un actor in primul an de facultate te poate face sa ii intrezaresti talentul, cat si ca, atunci cand ai un indrumator bun, emotiile sunt mai mici si increderea in tine e mai mare.

Colajul „Atelier de teatru” pus in scena la Rapsodia a cuprins mai multe fragmente din piese de teatru celebre, iar tinerii actori aflati la inceput de drum au dat viata catorva personaje pline de haz. Fiecare piesa a fost prezentata de regizorul Damian Crasmaru, care a spus de fiecare data cateva cuvinte despre autori, dar a lansat si mici aprecieri despre studentii lui.

Spectacolul a inceput in forta cu o scena din „Violul” de Tudor Musatescu, in care trei cetateni zgomotosi au invadat o sala de judecata pentru a reclama un viol, dar n-au reusit decat sa se certe intre ei, pe de o parte si cu judecatorul, pe de alta parte. A urmat un fragment din „Crize” de Mihai Ignat, in care doi tineri s-au trezit dimineata dezbracati, intr-un pat strain, si au inceput o discutie in contradictoriu despre cum au ajuns acolo si ce s-a intamplat intre ei noaptea trecuta, mai ales ca nici el si nici ea nu isi aminteau. “Acolo, departe” de Mircea Stefanescu ne-a zugravit inceputul unei iubiri cunoscute mai tarziu decat ar fi fost cazul, iar secventa din „Doi tineri din Verona” ne-a aratat cum iubirea este uneori greu de recunoscut, mai ales in fata celor care o vad ca pe o evidenta. In „O luna la tara” de Turgheniev am vazut cum stapana si servitoarea ei iubeau acelasi barbat, in timp ce in „Wally’s Cafe”, Wally si sotia lui au avut parte de o explozie de nebunie odata cu aparitia in cafeneaua lor a unei aventuriere in drum spre Hollywood. O iubire sensibila din vremea razboiului ne-a fost infatisata in fragmentul din „Romeo si Julieta si intunericul” de Jan Otcenasek si o discutie aprinsa, dar plina de umor, intre o vaduva si un individ la care raposatul sot avea datorii, am urmarit in scena din „Ursul” de A.P. Cehov. Ultimele doua piese din care ni s-au interpretat bucati reprezentative au fost „Fularul albastru”, plin de retele ale infidelitatii si „Recviem pentru Radames”, in care doua cantarete de opera au incercat sa acopere o crima pe care o comisesera impreuna.

Distributia: Luciana Popa, Romeo Ivascu, Radu Barbu, Adrian Nan, Alexandra Popa, Ciprian Niculae, Ruxandra Cristea, Andreea Gaica, Alexandra Mirescu, Aurelia Teodorescu, Oana Crisan, Georgian Rotaru, Marina Secasiu, Monica Popa, Adrian Filipidescu, Marta Curteanu, Florin Dobre, Bogdan Gagu, Maria Simion, Maria Andrei, Emanuela Dinica, Daniel Marcu, Cristian Mardare, Magda Bughirica.

Conform declaratiilor ulterioare ale lui Damian Crasmaru, nu a fost vorba de un singur spectacol, ci acest colaj artistic se va juca si mai departe, poate chiar in restul tarii. Cat despre tinerii sai studenti, profesorul a marturisit ca le lipseste „punctulitatea interioara”, ca au o stare de neatentie specifica varstei si ca uneori au impresia ca oricine poate face teatru, ceea ce nu este adevarat: un actor de teatru trebuie sa renunte la propria viata pentru a reprezenta pe scena multe alte vieti, daca nu, nu se poate numi actor.

In orice caz, „Atelier de teatru” merita vazut daca sunteti interesat de felul in care se prezinta viitorii actori ai scenei romanesti. Ucenicii lui Damian Crasmaru au aratat aseara ca tineretea si lipsa de exeperienta scenica nu sunt inconveniente mari atunci cand ai talent si cand asculti de profesorul tau si ca o piesa mare poate fi abordata cu intelepciune chiar daca mai ai foarte multe de invatat in drumul tau artistic.