Pe data de 9 aprilie a aparut la Editura Vellant “Manualul de branding” al lui Wally Olins. Avand in vedere ca am un background destul de solid in ceea ce priveste domeniul pe care il trateaza, mi-a revenit mie placerea de a citi cartea si de a spune cateva cuvinte despre ea.

Pana sa incep lectura am apreciat calitatea excelenta din punct de vedere grafic a editiei de fata. Nici nu se putea altfel avand in vedere ca in carte sunt continute foarte multe fotografii menite sa explice si mai clar ideile din text.

Recunosc ca odata ce am inceput sa citesc m-am plictisit putin, primele 20 de pagini continand lucruri foarte generale si pe alocuri am avut impresia ca Olins se repeta in exprimarea lor. M-am temut ca tot restul cartii va fi la fel. Totusi, pe masura ce dai paginile, lucrurile devin mult mai asezate, structurate si foarte la obiect. Cine va citi cartea va gasi in ea toate principiile care stau la baza brandingului. Bineinteles ca lucrurile nu sunt prezentate foarte in amanunt, pentru acest lucru fiind nevoie de multe mii de pagini. Dar cititorul va descoperi modul in care se construieste un brand. Si nu doar din punct de vedere grafic, asa cum este perceput in mare parte in Romania. Un brand inseamna mult mai mult decat atat. Aici veti gasi si mecanismele de marketing care insotesc un brand, lucrurile care trebuie avute in vedere atunci cand se face un RE-branding, cand se face (re)brandingul, etapele ce trebuie parcurse pentru a avea in final un rezultat care sa merite investitia colosala ce trebuie facuta intr-un astfel de proiect. Fiecare idee este insotita de exemple de branduri care au reusit (Apple, Disney, Coca-Cola etc.) sau branduri care au esuat si au trebuit reinventate pentru a scapa compania de pierderi uriase sau chiar de la colaps (Andersen Consulting, DaimlerChrysler).

Daca la inceput mi s-a parut o incercare timida de a face o retrospectiva a tipurilor de branduri existente, pe parcursul cartii mi-am dat seama ca “Manualul de branding” al lui Wally Olins este o carte pe care orice nou intrat in lumea publicitatii ar trebui sa o citeasca. Atunci cand am inceput eu sa lucrez in domeniul asta mi se spunea ca trebuie sa citesc “Ogilvy on Advertising”, aceasta fiind o biblie a oricui lucreaza in domeniu. Personal, consider ca volumul respectiv este un pic anacronic, lucrurile schimbandu-se enorm in ultimii 30 de ani. Ceea ce nu pot spune despre cartea de fata. Olins a scris acest “manual” in 2008 ceea ce face ca ideile prezentate sa fie ancorate in realitatea de astazi. Peste alti 30 de ani bineinteles ca si aceasta carte va fi invechita. Dar acum cred ca trebuie sa existe in biblioteca oricarui pasionat de advertising, atat pentru neinitiatii care vor sa afle regulile si mecanismele construirii unui brand, cat si pentru experimentatii care ar trebui sa isi faca o recapitulare si o structurare a ceea ce stiu deja.

Cartea o puteti gasi pe site-ul Editurii Vellant la pretul de 59.90 lei.