Daca citesti synopsis-ul filmului “Black Swan” (drama, mister, thriller, SUA, 2010) de pe imdb, de exemplu, ai impresia ca o sa vezi o pelicula in care e vorba de o balerina putin cam dusa cu pluta, care se implica mai mult decat ar trebui in rolul pe care il interpreteaza. Si chiar asa si este, numai ca imaginile sunt mult mai putenice decat cuvintele care le descriu.

La invitatia The Light Cinema, am luat parte pe 17 februarie la premiera de gala a filmului regizat de Darren Aronofsky, care s-a produs in cinematograful cu pricina, localizat in Liberty Center din capitala. Daca nu stiti de unde sa-l luati pe Aronofsky, ganditi-va la cateva productii cinematografice care au starnit multe discutii, gen “The Wrestler”, “Pi” sau “Requiem For A Dream” si o sa va dati seama imediat cine este si de ce fel de filme se ocupa.

Dar sa revenim la “Black Swan”, care, pe langa faptul ca a obtinut deja un sac de premii, mai este nominalizat si la cinci Oscaruri. Nici nu e de mirare, avand in vedere ca… dar sa va povestesc. Nina Sayers (Natalie Portman, care pentru acest rol a impuscat deja un Glob de Aur si un BAFTA, ca sa le mentionez doar pe cele mai importante) este o balerina foarte talentata, care tocmai a fost aleasa pentru rolul principal din “Lacul Lebedelor”, corectitudinea si gratia miscarilor ei fiind umbrite doar de faptul ca este mult prea rigida pentru anumite roluri. Spre exemplu, e perfecta pentru Lebada Alba din “Lacul lebedelor”, dar are greutati in o reprezenta prin dans pe sora ei geamana, Lebada Neagra. Pentru ca e prea rezervata si la locul ei, Nina nu stie sa-si dea “frau liber”, nu stie sa “traiasca”, asa cum o tot indeamna directorul companiei de balet, Thomas Leroy (Vincent Cassel), care stie ce dansatoare cu potential are in fata ochilor. Fata noastra, pe langa faptul ca munceste pana cade lata la propriu, mai trebuie sa faca fata si unei mame autoritare (fosta balerina, care, insa, nu a iesit niciodata din corpul de balet, nu a stralucit intr-un rol principal), care, desi pare ca are grija de ea si o rasfata, de fapt o tine din scurt si pare chiar invidioasa pe succesele fiicei.

Insa la un moment dat ceva se rupe, iar sanatatea mentala a Ninei – care arata si pana atunci ca o fiinta anxioasa, cu manii autodistructive, posedata de grija de a nu fi inlocuita in rolul proaspat obtinut si macinata de invidii fata de o colega noua de trupa – se degradeaza tot mai mult, iar realitatea traita de ea este una horror, haotica, distorsionata. Insa pentru Nina cea de pe scena, aceasta nebunie este una creatoare, care o ajuta sa isi intre foarte bine, tragic de bine, in dublul rol cerut, dansurile ei transformandu-se in reprezentatii aproape magice, care emotioneaza profund. Natalie Portman a inteles perfect si chiar mai bine de atat ce are de facut in acest rol si nici ca putea sa-l interpreteze cu o mai mare implicare.

Coloana sonora e formidabila, multe dintre imagini sunt violente (de altfel, filmul este interzis minorilor) si starea indusa e in mod clar una de durere, dar, pentru ca un film sa fie catalogat drept bun, trebuie sa trezeasca niste stari si niste sentimente puternice. Iar “Black Swan” o face cu prisosinta. Daca vreti sa va convingeti, filmul ruleaza zilnic la The Light Cinema, incepand cu ora 20.30, dupa cum puteti vedea aici.