100 de instrumente – viori, viole, violine, contrabasuri, tambale, clarinete – au rasunat in ultima zi a lui martie pe scena Salii Palatului, unde am vazut live cel mai mare taraf simfonic din lume: Budapest Gypsy Symphony Orchestra, cunoscut si sub numele de “100 de viori”.

Parte a proiectului “Arta contra drog”, demarat de CIADO (organizatie al carei presedinte, academicianul Constantin Balaceanu Stolnici, se afla in sala), concertul promitea sa imbine intr-un spectacol de trei ore, in doua parti, cu pauza, “mostenirea tiganilor cu rigoarea marilor clasici”, ceea ce a si facut. Spectatorii care aproape au umplut Sala Palatului, desi cele mai ieftine bilete erau peste 70 de lei, au fost martorii unui eveniment deosebit, avand in fata ochilor o intreaga orchestra care a cantat fara partituri si care a fost dirijata, pe rand, de violonistii-solisti care s-au rulat de-a lungul spectacolului.

Mihaela Tatu i-a introdus pe artistii din Ungaria, care, in costume populare, deja intrasera pe scena si isi ocupau locurile. Muzicienii au dat startul spectacolului cu veselul si dinamicul final din uvertura “Wilhelm Tell” de Rossini, care a smuls imediat aplauzele publicului, urmat de “Dansurile Ungare nr. 5″ de Brahms. Tot in prima parte a concertului am mai auzit, printre altele, minunatul cantec “Ochi chornyye” (care, desi este considerat un cantec tiganesc rusesc, a fost compus de fapt de un poet ucrainean si de un compozitor german), “Csardas” de Victorio Monti, “Palotas” de Ferenc Erkel, precum si un foarte animat solo de tambal. Am fost cu totii cuceriti de verva muzicienilor, de interpretarea puternica si entuziasta si de faptul ca nu le-a lipsit zambetul de pe buze.

Dupa o pauza de aproximativ 20 de minute, membrii orchestrei au revenit pe scena in costume de gala, renuntand la cele populare si ne-au trecut din nou, pentru mai bine de o ora, prin diverse compozitii mai dinamice sau mai lente, schimbarile de ritm si improvizatiile spectaculoase intalnindu-se frecvent in interpretarea lor. Partea a doua a cuprins, printre altele, “Hail to Hungary – Polka” si “Marsul lui Radetzky” de Strauss, “Dansurile Ungare nr. 1” de Brahms, “Valsul florilor” de Ceaikovski si “Ciocarlia” lui Dinicu, combinata spectaculos cu “Marioara de la Gorj”, spre incantarea publicului. Interpretarea trilurilor ciocarliei a starnit un fel de competitie intre violonistii de pe scena, mai multi dintre ei apropiindu-se pe rand de microfon si aratandu-si maiestria in imitarea sunetelor scoase de aceasta pasare. Oricum, e un sentiment placut sa auzi muzica tarii tale interpretata cu asa de multa simtire de niste straini, care nu stiu mai mult de doua cuvinte in romana.

[album: http://www.4arte.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/100 viori/]