Dintre programele oferite de NexT pe data de 7 aprilie am ales sa particip la seminarul de critica de film (primul din cele trei care au loc in cadrul festivalului), intitulat “Critica de film – canale clasice vs new media”, care a avut loc in Mansarda Carturesti si la proiectiile grupate in categoria Competitie II, La Cinema Scala.

Seminarul de critica de film a adunat in principal studenti la Film, alaturi de alte cateva persoane interesate, apartinand unor domenii precum publicitatea sau jurnalismul. Discutia, moderata de Paul Brunick, a fost sustinuta de invitati romani si straini – Jacky Goldberg, Sydney Levine, Boyd van Hoeij, Andrei Cretulescu, Cristi Luca, Dana Duma, Luiza Vasiliu, Magda Mihailescu -, care si-au exprimat opiniile vizavi de vechiul stil de critica de film si metodele clasice comparativ cu noul val de critici si pseudocritici si canalele pe care acestia isi distribuie opiniile.

Astfel, invitatii au afirmat ca exista o criza a criticii de film, ceea ce insa nu e neaparat un lucru rau, pentru ca lucrurile se schimba, se redefinesc si e normal sa fie asa. Insa, din pacate, odata cu expansiunea noilor tehnologii, care permit tuturor sa isi exprime opiniile, apar si foarte multi neavizati care vorbesc despre filme desi nu au o cultura cinematografica. Iar faptul ca ai o opinie despre un film, nu te face automat critic. Jakcy Goldberg chiar a facut o gluma in acest sens, spunand ca in Franta fiecare cetatean are doua joburi: unul din care traieste, plus acela de critic de film. 🙂

Unii dintre invitati au fost de parere ca oamenii citesc tot mai putine review-uri, in timp ce altii au afirmat ca dimpotriva, review-urile se citesc, dar sunt foarte multe scrise de oameni care nu stiu ce vorbesc si sunt citite tot de astfel de persoane. Multi nu stiu sa interpreteze o imagine, nu au o cultura a artelor vizuale, care ar trebui capatata in scoli, si atunci se opresc la povestea filmului, la subiectul sau, iar cei care citesc au devenit si ei interesati tot de acest lucru, fara sa vada mai departe de synopsis (adica sa inteleaga viziunea regizorului, calitatea si semnificatia imaginilor etc).

O alta problema discutata a fost aceea a diferentierii dintre critici de film si ziaristi care scriu despre filme. Cei din a adoua categorie se intalnesc mai des, atat in presa scrisa, cat si pe internet, fie ca scriu la reviste celebre sau pe bloguri (desi in offline multe cotidiene au renuntat la rubrica de film, cel putin in presa din Romania, inlocuind-o cu rubrici legate de mondenitati ieftine). Cei din prima categorie au pierdut cumva interesul si respectul publicului, care considera ca nu e important sa citesti opiniile catorva persoane, pentru ca fiecare dintre noi are o parere proprie pe care are posibilitatea de a si-o exprima. Spre exemplu, exista agregatoarele de review-uri, precum Rotten Tomatoes, care apeleaza la calcule matematice pentru a determina valoarea unui film, rezultata din procentul celor care au scris favorabil despre el.

Pe de alta parte, nu e o problema faptul ca exista un mare numar de review-uri proaste, pentru ca asta inseamna totusi, ca lumea e preocupata sa vada filme, si, in plus, invitatii au recunoscut ca exista multe persoane foarte pricepute care insa nu scriu la ziare de prestigiu, ci pe bloguri, si o fac mult mai bine decat unii dintre profesionisti. De asemenea, de cand cu Facebook-ul, multi apeleaza la acest tip de microblogging, renuntand la a scrie un articol lung in favoarea unui status de trei randuri in care suprind esenta filmului. Ceea ce ar trebui sa le dea de gandit criticilor clasici, care astfel sa capete impulsul de a scrie mai concis si de a-i provoca pe cei care citesc sa intre in dialog cu textul… ceea ce in presa scrisa e mai greu de realizat, spre deosebire de mediul online, unde oricine poate lasa rapid un comentariu la textul citit. Evident, printre comentatori exista si foarte multi care scriu rautati sau care fac comenatrii deplasate ce dovedesc ignoranta intr-ale cinematografiei.

Legat de diferenta dintre vechii si noii critici, Magda Mihailescu a punctat faptul ca experienta celor mai in varsta, care vedeau si vad filmele in cinemateca este una colectiva, dar si una personala, in acelasi timp, in timp ce experienta noii generatii este un individuala, capatata in fata televizorului sau a DVD-ului, insa ea nu este foarte personala. Micile discutii de pe net din jurul unor filme tind sa se transforme intr-un soi de jurnalism, insa nu unul de calitate.

Un alt aspect al criticii de film este acela ca persoana care scrie despre o pelicula trebuie sa se gandeasca si la impactul pe care il are opinia ei, pentru ca nu scrie doar pentru cinefili, ci si pentru cei care vand si cumpara aceste filme. La noi, de exemplu, exista filme care au castigat multe premii afara, deci rolul criticilor romani este de a le scoate in evidenta si pentru distribuitorii de film de la noi. De altfel, nivelul cinematografiei romanesti este considerat mai inalt decat cel al criticii romanesti de film.

Tot in privinta deosebirilor dintre critica din presa scrisa si cea de pe internet, mediul online castiga teren si prin faptul ca pe langa text si poze poate sa apeleze si la material video, care sa exprime mai bine parerea despre anumite filme. Acest gen de critica vizuala pare sa fie mai accesibila, mai ales ca inca din copilarie luam mai intai contact cu partea vizuala si apoi cu cea scrisa.

Nu am mai prins finalul acestei discutii, pentru ca m-am grabit spre Cinema Scala, unde, cu toate ca am intarziat cam 15 minute, am reusit sa prind (sau cel putin asa cred, datorita clipurilor publicitare care se difuzeaza de obicei inainte) aproape de la inceput primul film al celui de-al doilea calup de pelicule aflate in competitie. Filmele difuzate in acest calup au fost: “Yuri’s Lennon on Alpha 46” (Germania-Elvetia, 2010), regia Anthony Vourdoux; “North Atlantic” (Portugalia-Marea Britanie, 2010), regia Bernardo Nascimento; “The Fur” (Germania, 2010), regia Eva Thron; “The Gentleman Takes His Leave” (Ungaria, 2010), regia Laszlo Nemes; “Heavyweight” (Romania, 2010), regia Olivia Caciuleanu; “Hair” (Franta, 2010), regia Julien Hallard; “Stardust” (Belgia, 2010), regia Nicolas Provost. Toate acestea pot fi urmarite si astazi, de la 12.30, la Cinema Elvira Popescu.

In afara de pelicula din Ungaria, ale carei intelesuri n-am prea reusit sa le patrund, toate celelalte mi s-au parut a avea cate o sclipire si chiar ma gandeam ca juriul va avea mult de lucru anul acesta pentru alegerea celor mai bune filme. Din lista enumerata, cel mai emotionant a fost probabil “North Atlantic”, centrat pe reactiile personale in situatii din care nu exista o iesire salvatoare si pe felul in care poti face fata unei imprejurari atunci cand stii ca problema pe care o ai este imposibil de rezolvat. Cat despre cel mai simpatic si amuzant film, care in profunzime ascunde, insa, si o drama personala, care nu poate fi inteleasa in totalitate decat de cei care trec prin asa ceva, mi s-a parut a fi “Hair”, in care vedem cum personajul principal se straduieste sa faca fata unei vesti surprinzatoare, care pare sa ii dea peste cap ideea lui despre viitor.

Iata ce va asteapta astazi la NexT:

CINEMA SCALA
15:00 – 17:30 Prietenii Festivalului I + Q&A
18:00 – 20:30 Competitie IV + Q&A
21:30 – 23:30 Oscars Night

CINEMA ELVIRA POPESCU
12:30 – 15:00 Competitie II + Q&A (Reluare)
15:30 – 18:00 Competitie III + Q&A (Reluare)
18:30 – 20:00 SHORT MATTERS! European Film Academy Nominees on Tour III
21:00 – 23:00 New Trends, New Technologies

CINEMATECA GROZAVESTI COMPLEX STUDENTESC GROZAVESTI, CORPURILE C SI D
19:00 – 21:00 Cristi & Otto: Filme de Cristian Nemescu & Andrei Toncu

MANSARDA CARTURESTI
10:00 – 12:00 Seminar de sound-design
Jean Umansky: Demersurile inginerului de sunet pe platou si in jurul acestuia
Moderator: Alexandra Olivotto
Tamás Zányi: Ochii vad mai bine cand sunetul e bun. Ce este sound-design-ul si cum functioneaza el?

12.30 – 14.00 Seminar de critica de film II
Rolul criticului de film azi ca formator de opinie
Invitati: Marian Masone, Mihai Chirilov, Magda Mihailescu, Christian Guinot, Andrei Cretulescu, Jacky Goldberg
Moderator: Andrei Rus

15:30 – 17:00 Seminar de scenaristica
Richard Kwietniowski: Insule si Peninsule – un concept pentru scenaristica europeana
Moderator: Razvan Radulescu

[album: http://www.4arte.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/Nextsem8/]