Cea de-a treia zi de NexT a venit cu alte seminarii si cu o multime de proiectii interesante, la care nu am putut asista decat partial, pentru ca inca nu am invatat arta ubicuitatii si nici a omniprezentei. Ce am vazut si auzit aflati mai jos.

De la ora 12.30 am asistat la cel de-al doilea seminar de critica de film, pe tema “Rolul criticului de film azi ca formator de opinie”, la care au venit parca si mai multe persoane decat la primul. Tineri si mai putini tineri au ascultat si si-au notat cu atentie opiniile invitatilor din lumea filmului si cativa chiar au pus intrebari menite sa clarifice sau sa exemplifice mai bine anumite situatii.
Invitatii care au luat parte la discutia moderata de Andrei Rus (preparator universitar la Facultatea de Film din UNATC Bucuresti si coordonator al singurei reviste de cinema din Romania – Film Menu) au fost: Magda Mihailescu (istoric si critic de film), Christian Guinot (initiatorul Festivalului de la Clermont-Ferrand), Andrei Cretulescu (Creative Manager la HBO), Mihai Chirilov (critic de film, director TIFF), Jacky Goldberg (regizor, producator, critic de film), Marian Masone (director festival Film Society of Lincoln Center, producator Festivalul de Film de la New York).

Raspunzand la intrebarea “Ce s-a schimbat in critica de film a ultimilor ani?”, invitatii au subliniat importanta Internetului, care a “nascut” o noua generatie de critici (cei mai multi neprofesionisti), care au lansat o provocare criticii clasice. Insa, intr-o societate cum este cea romaneasca, in care cultura nu se afla pe locuri fruntase cand e vorba de prioritati, e foarte greu ca un critic de film sa mai aiba vreo autoritate. Chiar si in Franta exista din ce in ce mai putine reviste care se ocupa de film in special si de cultura in general, iar noile social media gen Facebook si Twitter sunt un fel de “ucigasi” ai cronicilor lungi, permitand utilizatorilor sa scrie putin, iar scrierile lor dispar rapid din cauza fluxului statusuri.

Insa, chiar daca filmele primesc review-urile pe care le merita, lumea nu mai vine la cinematograf ca pe vremuri, o cauza fiind si aceea ca ruleaza foarte multe filme in acelasi timp si cinefilii se impart. Chiar si in Romania, numarul de filme distribuite a crescut foarte mult in ultimii ani, pentru ca distribuitorii de film s-au inmultit. Insa, dupa cum a punctat Mihai Chirilov, majoritatea covarsitoare a distribuitorilor pun accentul pe latura financiara, aducand filme comerciale, care sa vanda multe bilete si sa le aduca, deci, profituri si mai putin pe filmele de arta.

Facand cumva trecerea spre cel de-al treilea seminar si ultimul dedicat criticii de film (care va avea loc astazi, de la ora 12.30, tot in Mansarda Carturesti), tot Mihai Chirilov ne-a spus ca nu merita sa fii critic de film, decat la nivel de hobby, pentru ca nu este o meserie care sa aduca bani. Sigur, exista si cazuri de persoane care au inceput de la un blog de film si au ajuns sa lucreze la publicatii importante si sa fie si platite pentru asta, dar in general, daca vrei sa fii critic, trebuie sa mai ai si un al doilea job sau chiar un al treilea.

Invitatii au fost de parere ca festivalurile sunt probabil cea mai buna forma de critica de film, pentru ca influenteaza publicul prin filmele alese si formeaza un fel se microsocietati, de care oamenii ajung sa apartina si la care se intorc anual, pentru ca isi creeaza un obicei. De asemenea, un festival iti poate spune si cine vine si la ce anume vine prin numarul de bilete vandute, lucru util avand in vedere ca la noi nu exista sondaje, studii despre cine vine la cinema, cine citeste review-uri sau ce nevoi exista. Drept pentru care criticul scrie ceea ce crede el ca este potrivit pentru un public a carei existenta doar o presupune.

Ce ar trebui sa ai in vedere pentru a scrie un review bun? Sa nu dai sfaturi (“Mergi la film pentru ca e bun/ Nu merge pentru ca e prost”), ci sa ai capacitatea de a spune de ce anume un film trebuie vazut sau nu; atunci cand nu iti place un film, sa incerci sa intelegi de ce nu-ti place si sa poti exprima acest lucru; sa reusesti sa transmiti emotional mesajul regizorului; sa nu devii foarte personal, pentru ca cititorul vrea sa afle despre film, nu despre tine; sa nu iei drept un atac la persoana opiniile diferite de ale tale. Mai multe despre ce sa nu faci atunci cand ai decis sa fii critic de film o sa aflam, insa, la cel de-al treilea seminar dedicat acestui domeniu.

Dupa seminar m-am deplasat la Cinema Scala, unde am vizionat prima parte a seriei Prietenii Festivalului, alcatuita din cateva filme romanesti si straine. In aceasta categorie intra filme care nu fac parte din competitie, ci apartin unor persoane apropiate Festivalului NexT, care nu au intrat in concurs pentru ca “nu vrem sa ne premiem intre noi”, dupa cum a spus coordonatoarea Yvonne Irimescu la conferinta de presa. Publicul a fost destul de redus, avand in vedere ca ora 15.00 i-a prins pe cei mai multi la serviciu sau la scoala, insa absentii recupereaza de obicei venind in numar foarte mare la proiectiile care au loc dupa ora 19.00.

Astfel, in prima parte a sectiunii Prietenii Festivalului au rulat filmele: “Bora-Bora” in premiera absoluta (Romania, 2010), regia Bogdan Mirica; “Exam in Multiple Versions” (Romania, 2010), regia Ion Arama; “The Guest” (Romania, 2010), regia Razvan Tache; “Just the Letter T” (Blegia, 2009), regia Ann Sirot; “Stanka Goes Home” (Bulgaria, 2010), regia Maya Vitkova si “Thermal Baths” (Belgia, 2010), regia Banu Akseki. Mi-a placut idea din “Just the Letter T”, un scurt metraj de 19 minute cu actiunea intr-o societate utopica, in care intimitatea aproape si-a pierdut sensul. Dupa ce unul dintre cetateni isi castiga dreptul de a locui singur, drept la care altii doar viseaza, nu dureaza mult pana sa inceapa sa simta lipsa aglomeratiei create de traiul la comun si sa-si deteste viata actuala.

Cea de a doua parte a sectiunii Prietenii Festivalului va rula astazi de la ora 15.00, tot la Cinema Scala. Si tot in aceasta seara se vor anunta si castigatorii festivalului, Gala de inchidere urmand sa aiba loc cu incepere de la ora 19.30.

Programul complet al zilei de 9 aprilie este urmatorul:

CINEMA SCALA
11:00 – 13:30 NexT Kids
15:00 – 17:30 Prietenii Festivalului II + Q&A
19:30 – 20:30 Gala de inchidere
20:30 – 23:30 Proiectia filmelor premiate

CINEMA ELVIRA POPESCU
14:30 – 17:00 Competitie IV + Q&A (Reluare)
17:30 – 19:10 Si ei au fost NexT Generation (II)
Morgen, regia Marian Crisan, Romania-France-Hungary, 2010, 100′

MANSARDA CARTURESTI
10:00 – 12:00 Seminar de productie de film
Marie Dubas: Coproductia scurtmetrajelor
David Collins: Drumul filmelor cu buget mic catre Oscar
Moderator: Ada Solomon

12:30 – 14:00 Seminar de critica de film III
Cum poate un tanar sa devina critic de film azi? 10 ponturi despre ce sa NU faci ca incepator cand scrii despre filme daca vrei sa-ti construiesti o cariera in domeniu
Invitati: Marian Masone, Sydney Levine, Boyd van Hoeij, Andrei Gorzo, Paul Brunick, Jacky Goldberg
Moderator: Florentina Ciuverca

14:30 – 15:30 Prezentare Berlinale Talent Campus
Matthijs Wouter Knol: Beneficiile networking-ului

[album: http://www.4arte.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/Nextsem9/]