Al Di Meola a revenit in Romania joi, 21 aprilie, pe scena Salii Palatului, intr-un concert organizat de Events. De data aceasta celebrul chitarist a fost insotit si acompaniat de trei dintre componentii trupei New World Sinfonia, cu care colaboreaza de cativa ani. Scopul evenimentului a fost atat readucerea in atentia publicului roman a unei tehnici interpretative inconfundabile, cat si promovarea noului proiect muzical – albumul “Pursuit of Radical Rapsody” – care promite fanilor demonstratii de maiestrie fara precedent si o evolutie fata de produsele semnate anterior de marele muzician.

Daca despre Al Di Meola se spune ca a revolutionat stilul interpretativ la chitara cu tehnica sa de neegalat si ca a castigat de patru ori titlul de cel mai bun chitarist de jazz, despre New World Sinfonia, al carei nume este inspirat de un album mai vechi al artistului, Di Meola insusi spune ca este cel mai bun grup de muzicieni pe care l-a intalnit in cariera sa. Mai mult decat atat, tot el spune despre noul album “Pursuit of Radical Rapsody” ca marcheaza o noua etapa in activitatea sa muzicala, progresand intr-o directie mult mai interesanta si mai complexa fata de albumele anterioare. Continuand in aceeasi maniera, despre ce s-a intamplat in concertul sustinut anul acesta in Bucuresti, putem spune ca argumenteaza toate afirmatiile de mai sus, show-ul concretizandu-se intr-unul veritabil de jazz fusion experimental in care muzicienii au atins un inalt nivel de virtuozitate.

Incantat de colegii sai din New World Sinfonia, Di Meola a deschis seara prin prezentarea acestora: Peter Kaszas (percutie si tobe), Peo Afonsi (chitara acustica), Fausto Beccalossi (acordeon). Odata prezentati, cei trei s-au alaturat maestrului in executarea fara cusur a unor piese mai vechi, deja cunoscute publicului, printre care “Mediterranean Sundance” si “Libertango”. Ulterior, muzicianul s-a adresat din nou audientei pentru a introduce piesele din noul album asupra caruia si-a concentrat atentia in ultimii ani impreuna cu trupa sa. Au interpretat compozitii precum “Siberiana” (inceputa in Siberia si definitivata in Miami) sau “Michelangelo’s 7th child” (dedicata tatalui lui Di Meola), apoi au continuat cu o serie de solo-uri deschisa de chitaristul Peo Afonsi, dar si duete cu acelasi Peo Afonsi si cu acordeonistul Fausto Beccalossi.

Dintre noutatile aduse de albumul “Pursuit of Radical Raposdy”, evidenta este impletirea desavarsita dintre acustic si electric, care da nastere fuziunii acustice globale. Muzicienii au impresionat prin complexitatea interpretarilor reusind sa combine intr-o singura piesa elemente din genuri muzicale variate: flamenco, tango, jazz, dar si de rock (prin amplificarea electrica), intr-o exprimare unica a stilului fusion experimental. Trecerile au fost realizate cu miscari naturale, fara stangacii, plutind in joaca de pe un continent pe altul in ritmul impus cu pasiune de chitara lui Al Di Meola. Ghidati de energia maestrului, artistii s-au sincronizat perfect, comunicand prin gesturi si priviri, transmitand publicului forta cuprinsa in noile lor piese sau construind cu talent improvizatii care au fost rasplatite de fiecare data cu aplauze.

Desi spectacolul a fost unul mai degraba static din punct de vedere vizual, combinatia dinamica dintre tehnica muzicala inconfundabila si pasiunea interpretarii a compensat in plan sonor. Publicului numeros venit sa asiste la o noua demonstratie de talent i-a fost rasplatita rabdarea cu doua ore de muzica instrumentala pura, la finalul carora Di Meola si colegii sai au bisat dublu, plecand apoi spre urmatoarele concerte din turul de promovare a “Pursuit of Radical Rapsody”.

Foto: Vlad Toma

[album: http://www.4arte.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/Al Di Meola/]