Avand in spate o istorie de sapte ani de filmari in suburbiile Jaffei, lungmetrajul “Ajami”, regizat in 2009 de Scandar Copti si Yaron Shani, ne invita in realitatea periculoasa a zonelor de conflict, unde religiile si sentimentele se amesteca, iar viata nu valoreaza mai mult decat un pumn de praf alb. La intersectia mai multor povesti interpretate de actori amatori – locuitori ai cartierului Ajami – sunt surprinse momente din existenta plina de riscuri si lipsita de sanse a acestora, intr-un fel de “Oras al zeilor” unde fiecare isi face dreptate cum poate.
,br>
In cartierul Ajami din orasul israelian Jaffa un tanar e ucis. Fusese confundat cu Omar al carui unchi il impuscasese pe unul dintre membrii unui clan puternic. Scapat intamplator de moarte, desi are doar 19 ani, Omar trebuie sa asigure linistea familiei sale. Dupa ce tatal sau a murit, iar bunicul beduin a ramas paralizat, el a devenit barbatul responsabil de siguranta mamei, a bunicului, a fratelui mai mic Nasri si a surorii Nur. Dar in asemenea circumstante securitatea costa zeci de mii de dolari, iar cei care se ofera sa-l ajute au impresia ca ii pot cumpara si sufletul.

Si Malek lupta pentru propria familie. Refugiat palestinian, el lucreaza ilegal in Israel la restaurantul lui Anan pentru a strange banii necesari insanatosirii mamei sale. Spre deosebire de Malek, Binj (Scandar Copti) duce o viata boema planuindu-si viitorul impreuna cu iubita lui evreica. Omar si-ar dori, de asemenea, un trai linistit alaturi de Hadir, iubita lui, insa intre ei stau doua mari obstacole: influentul Abu Elias – tatal Hadirei si protectorul lui Omar – si diferentele religioase – tanarul fiind musulman, iar fata crestina.

Vietile tinerilor se complica si mai mult cand, pentru a obtine banii de care au nevoie, se amesteca in afaceri cu droguri si interactioneaza cu politia. Chiar si Dando, unul dintre politisti, traieste o drama. Impreuna cu familia sa, el incearca sa dezlege misterul disparitiei fratelui sau Yoni, soldat in armata israeliana.

Cu o structura pe capitole, filmul descrie lumea corupta a cartierelor israeliene macinate de tot felul de conflicte, un amestec de culturi, religii, dar si de ilegalitati de la arme si droguri procurate fraudulos pana la taxe de protectie. Ceea ce ii sporeste caracterul inedit este ca in ultimele capitole actiunea este reluata, dar din alt unghi. Astfel, dupa ce a fost prezentata povestea de suprafata jucandu-se cu atentia spectatorilor, regizorii scot la vedere adevaratele motive care justifica deciziile personajelor si confuziile care unora le-au cauzat moartea.

Prezentat in cea de a patra zi a Festivalului de Film Evreiesc de la Bucuresti, cu o introducere realizata de jurnalistul israelian Igal Avidan, “Ajami” este un film emblematic pentru Israel, desi limba predominant folosita in el este araba. Fictiune, dar cu nuante de documentar, lungmetrajul a fost foarte asteptat si bine primit atat in tara pe care o reprezinta, cat si pe plan international. Peste 200.000 de israelieni l-au vizionat pana acum, iar de la festivalurile la care a participat (Academy Awards, Cannes Film Festival – Camera D’Or si evenimente din: Ierusalim, Salonic, Tallin, Toronto sau Londra) a adunat o colectie impresionanta de premii si nominalizari.

Programul zilei de 24 iunie poate fi vazut aici.