A doua zi de Golden Carpathian Ploiesti European Film & Fair a adus, pe langa filmele din competitie, proiectate la Cinema Premiera si selectia de filme romanesti de la Sala Polivalenta si din Parcul Central, si o serie de discutii intre producatorii, scenaristii si alti oameni de film prezenti la festival, interesati de aspectul comercial al acestuia. Surpriza neplacuta a zilei a venit din partea publicului, in care s-au strecurat cateva elemente cu o atitudine revoltatoare.

De la ora 14.00, intr-o sala de conferinte a Hotelului Central (alta decat fusese anuntata initial, ceea ce i-a facut pe cativa dintre noi sa ne ducem si sa ne intoarcem din spatiul anuntat initial) s-au facut prezentarile intre cei care venisera “cu afaceri” la acest festival de film, care in acelasi timp este si targ, fiecare explicandu-si motivul pentru care a ales sa fie prezent. In plus, organizatorii ne-au incurajat sa ii batem la cap cu orice doleanta am avea legata de festival in sine sau de invitatii din strainatate, in cazul in care avem nevoie sa fim pusi in contact cu cineva anume.



Legat de filmele din competitie, astazi a fost proiectata, mai intai, pelicula slovena “Tata/Dad” din 2010 apartinand regizorului Valdo Skafa, care ia in discutie relatia fragila dintre un tata si fiul pe care nu il mai vazuse o buna bucata de vreme, care isi pun cartile pe masa si vorbesc deschis despre cine sunt, ce au facut, ce au simtit si cum se vede lumea din bucata lor de univers. Un alt film din competitie a fost “Intre doua lumi/Between Two Fires” (Polonia, Suedia – 2010) de Agnieszka Lukasiak, care are ca tema subiectul monstruos al traficului de copii, aratand iadul prin care trece o mama in timp ce incearca sa ii ofere fiicei sale o viata decenta. La al treilea film al competitiei “Abandonat/The Abandoned” (Bosnia, 2010) nu am mai ajuns, insa e pe lista mea pentru maine dimineata, cand va fi reluat.

Publicul acestor productii a fost mai numeros decat ieri, dar calitatea unor persoane care au ales sa vina la proiectii era cel putin indoielnica. Poate ca acesti indivizi nu stiau ce fel de filme ruleaza si au intrat atrasi de lipsa biletelor de intrare, pentru ca altfel nu imi explic comportamentul de maidan pe care l-au adoptat: comentarii total neadecvate, care denotau in primul rand o lipsa acuta de bun simt si apoi o carenta evidenta de cultura, ba chiar agresivitate manifestata fatis fata de “intelectuali” – asa cum i-au numit cu scarba pe cei care au indraznit sa le faca observatii pertinente referitoare la atitudinea lor. Cativa dintre colegii din presa chiar s-au ales cu niste promisiuni de agresiuni corporale la iesirea din sala – promisiuni neonorate, evident, dar tot socante avand in vedere atmosfera asa-zis culturala in care ne aflam.

Ce este sigur e ca toate aceste filme ar fi meritat un public mai civilizat, in primul rand, si mai educat cinematografic, in al doilea rand, pentru ca nici bunul simt si nici educatia n-ar trebui sa se invete intr-o sala de proiectii, ci acasa si la scoala. Poate ca unii dintre cei care cu siguranta nimerisera din greseala la aceste filme mai au o sansa spre un comportament mai frumos, avand in vedere varsta lor destul de mica, insa “agresorii” de mai sus aveau ani prea multi in buletin ca sa se mai poata repara ceva in ceea ce ii priveste.

Programul filmelor zilei de sambata, 27 august, este urmatorul:

Cinema Premiera (fostul Patria) – Sala Premiera
10:30 The Abandoned – regia: Adis Bakrac, Bosnia 2010 (85 min.) – second jury screening
12:00 Between Two Fires – regia: Agnieszka Lukasiak, Polonia-Suedia 2010 (130 min.) – second jury screening
17:00 The Christening – regia: Marcin Wrona, Polonia, 2010 (86 min.)
19:00 Páll Adrien – regia: Agnes Kocsis, coproductie Austria-Franta-Ungaria 2010 (136 min.)
21:30 The Temptation of St. Tony – regia: Veiko Õunpuu , Estonia , 2009 (110 min.)

Parcul Central
20:30 Ursul – regia: Dan Chisu, Romania 2011 (83 min.)
Sala Polivalenta
21.00 Filantropica – regia: Nae Caranfil, Romania 2002 (110 min.)