La invitatia Parada Film, am vazut pe 9 septembrie filmul “Pina”, dedicat de Wim Wenders prietenei sale disparute in 2009, coregrafa si dansatoarea germana Pina Bausch. “Pina” nu este doar un film pentru Pina, ci si cu si despre aceasta controversata, revolutionara si spectaculoasa artista.

Conceput ca un fel de documentar muzical, filmul lui Wenders contopeste declaratii ale dansatorilor care au lucrat cu Pina Bausch la Tanztheater din Wuppertal cu imagini de la repetitiile si din spectacolele sustinute de acestia de-a lungul timpului.

Din spusele fostilor “elevi” o descoperim pe Pina ca fiind o profesionista desavarsita, o persoana calma si muncitoare, o profesoara care nu le cerea dansatorilor sa execute masinal ci sa caute in ei modul cel mai potrivit de exprimare. Pina nu se enerva, nu certa pe nimeni, orice repros ar fi avut de facut il facea cu tact si cuvinte putine. Nu dadea foarte multe explicatii, fiecare dintre cei implicati intr-un spectacol vazandu-se nevoit sa inteleaga de unul singur, prin incercari si prin introspectii ce are de facut pentru a scoate ce e mai bun din el insusi.

Spectacolele din care Wenders ne ofera fragmente impresioneaza prin originalitate, indrazneala si pasiune. Totul este suflet, este traire, este element natural (pe scena apareau nu de putine ori pietre, pamant, apa), iar muzica pe care dansatorii se exprima subjuga si obsedeaza. Nimic nu este simplu, nimic nu este caldut in spectacolele Pinei, totul te forteaza sa te implici si sa te lasi dus de dans si de povestea pe care acesta o spune, de la dezlantuitul “Le sacre du printemps” si repetitivul obsedant “Café Muller” pana la inselatorul “Strenght and Beauty”. Iar dansul acompaniat de muzica lui Jun Miyake “Lilly of the Valley” este ceva despre care simti, fara a spune cuvinte mari, ca te apropie de un adevarat rai muzical si vizual.

Si daca aveti cunostinte despre dans si daca nu, “Pina” este un film care merita vazut fie si numai pentru coloana sonora deosebita (pe care se regaseste si o piesa romaneasca, la un moment dat), pentru dansurile care, cu ajutorul tehnologiei 3D, par sa il aduca pe scena si pe spectator si pentru a trage putin cu ochiul la viata plina a celei care a fost, cand mai urata, cand mai iubita, dar mereu dreapta, decisa si in cautarea absolutului, Pina Bausch.

„Pina” ruleaza pana pe 15 septembrie in Bucuresti la Cinema City (AFI Cotroceni), Movieplex (Plaza Romania), Cityplex (City Mall), The Light Cinema (Liberty Center), Hollywood Multiplex (Bucuresti Mall), Cinema Scala, Noul Cinematograf al Regizorului Roman, in Cluj (Cinema Odeon-Polus Center, Cinema Florin Piersic), in Brasov si Constanta la Cityplex.