In aceasta perioada, trupa de muzica medievala cu accente contemporane Imago Mundi (foto: Alexandru Belciug) a facut doua lucruri importante: a implinit 10 ani si a pornit in turneul national „Isvor”, un proiect bazat pe muzica lui Dimitrie Cantemir. Despre realizarile celor de la Imago Mundi de-a lungul acestui deceniu si despre turneu am stat de vorba cu Daniel Ivascu (percutie).

In primul rand, la multi ani pentru cei 10 ani de activitate a trupei! 🙂 Cum a trecut peste voi acest deceniu, ce ati realizat si ce ati invatat in tot acest timp?

Multumim! Timpul ne-a facut mai buni, fara falsa modestie 🙂 Formula in care performam acum este cea mai buna posibil, am reusit sa aducem impreuna instrumentisti foarte valorosi si, cel putin la fel de important, oameni extraordinari. Asta nu inseamna ca oamenii care ne-au fost alaturi, de-a lungul timpului, ar fi mai putin importanti pentru noi – le multumim si le suntem recunoscatori, este si meritul lor ca astazi suntem aici.

Cat de diferita s-a dovedit realitatea fata de asteptarile pe care le aveati la inceputurile trupei?

Imago Mundi s-a nascut acum zece ani, mai precis la sfarsitul verii lui 2001, din convingerea ca muzica veche este o muzica vie, care merita sa fie prezentata astfel publicului. Sigur, nu contestam importanta interpretarii muzicii vechi in spiritul epocii – de fapt, fara munca asta de antropologie muzicala, de la reconstituiri ale unor instrumente si pana la re-punerea in circuitul public a partiturilor pe nedrept uitate, fara acest demers artistic si stiintific deopotriva, proiectul nostru n-ar mai fi posibil. Dar noi asa am pornit, cu dorinta de a transmite publicului ca muzica veche nu apartine doar muzeelor, ca poate fi ascultata atat de seniori cat si de juniori. Ne permitem, tocmai din acest motiv, sa alaturam instrumente clasice moderne (precum oboiul, flautul, vioara, chitara) instrumentelor traditionale (cobza, baglama, bendir, darbuka), tot asa cum ne acordam libertatea de a face aranjamente muzicale de secol XXI.
Bun, asteptarile noastre initiale erau legate de interesul publicului pentru muzica veche. E normal sa vrei sa-ti cunosti trecutul, valorile culturale, lucrurile care te leaga de ceilalti si cele care-ti afirma identitatea, adica tocmai ceea ce iti transmite aceasta muzica. Nu aveam cum sa gresim – interesul publicului a crescut spectaculos si creste in continuare!

Care este cea mai frumoasa amintire din cei 10 ani de Imago Mundi?

Un concert pe care l-am dat acum opt ani la Palatul Culturii din Iasi. Am avut parte de un public incredibil, cel mai entuziast pe care l-am intalnit vreodata – am dat nu mai putin de sapte bis-uri, si eram in transa cu totii. Ne ridicam, ne inclinam, ieseam din sala, dar aplauzele erau atat de puternice ca trebuia sa intram iarasi. Si iarasi, si iarasi… a opta oara, cineva a avut ideea sa intram fara instrumente – altfel, cine stie, poate ca am mai fi cantat si acum 🙂

Care este secretul longevitatii trupei, in ceea ce va priveste?

Ne simtim foarte bine impreuna, repetitiile sunt intotdeauna relaxate, poate mai relaxate decat in trupele de jazz 🙂 dar asta e posibil doar datorita studiului individual. Ceea ce duce la acest paradox – suntem relaxati in timp ce lucram foarte serios, cum sa nu-ti placa asa ceva?!

Peste alti 10 ani, ce v-ati dori sa se fi adaugat in palmaresul vostru?

De toate – concerte, albume, faima, bani 🙂 Dar cel mai mult imi doresc sa ne puneti aceeasi intrebare si atunci. Cand probabil ca o sa va raspund: de toate – concerte, albume,…

Ati pornit de curand proiectul “Isvor”, bazat pe muzica lui Dimitrie Cantemir. Ce v-a determinat sa demarati acest proiect, cum ati ajuns tocmai la muzica lui Dimitrie Cantemir?

Imago Mundi a pornit initial de la un repertoriu de muzica medievala si renascentista vest-europeana, dar stiam clar inca de la inceput ca ne vom indrepta atentia si catre muzica veche romaneasca. Opera lui Cantemir este foarte vasta, dar prea putin cunoscuta in Romania, din pacate. Pe noi ne-a interesat opera lui tocmai din perspectiva aceasta, a muzicii vechi si traditionale romanesti. Cantemiroglu (fiul lui Cantemir, asa cum era cunoscut printul Dimitrie la Inalta Poarta) este autorul Cartii Stiintei Muzicii, lucrare stiintifica datorita careia este considerat unul dintre parintii muzicii laice turcesti. Aceasta Carte a Stiintei Muzicii contine si o culegere de cantece, cea mai mare parte traditionale otomane, care altfel s-ar fi pierdut; precum si cateva compozitii proprii. Am vrut sa aflam in ce masura exista influente muzicale romanesti in compozitiile sale.
Noi lucram la proiectul Isvor de mai mult de doi ani; a fost o mare surpriza cand am aflat, la inceputul anului trecut, de CD-ul lui Jordi Savall dedicat lui Cantemir! Si ce bucurie, in acelasi timp – Savall, „regele muzicii vechi”, abordeaza „Cartea Stiintei Muzicii” din perspectiva muzicii vechi armene si sefarde; noi abordam acest repertoriu din perspectiva muzicii vechi si traditionale romanesti. Intamplarea a facut sa gasim cel mai bun moment de a incepe recuperarea romaneasca a lui Dimitrie Cantemir.

Cu ocazia aniversarii, ati mers cu proiectul “Isvor” in Cehia si Slovacia. Cum a fost experienta?

Intensa! Concertele noastre din Cehia au fost integrate intr-o manifestare culturala mai larga organizata de ICR Praga, intitulata „Cultura romana in regiunile Cehiei: Moravia si Silezia”, cu expozitii de fotografie, pictura si grafica, film, teatru, muzica. Au fost trei concerte – in orasele Brno, Ostrava si Kromeriz, as zice ca urmatoarele trei orase ca importanta dupa Praga. In Slovacia am cantat la Bratislava, tot cu sprijinul ICR Praga, in cadrul festivalului Limbilor Europene.
Ne-a placut, mai vrem!

In perioada 8-29 octombrie duceti “Isvorul” intr-un turneu national (Bucuresti, Oradea, Satu Mare, Bistrita, Timişoara, Medias, Bucuresti, Sinaia, Pitesti, Craiova). De ce ati ales aceste orase si nu altele si de ce in Bucuresti exista doua spectacole?

Alegerea a fost reciproca 🙂 Am tot spus pana acum ca acest turneu este un proiect independent de promovare a muzicii vechi si traditionale romanesti, dar n-am explicat ce vrea sa spuna formularea asta importanta. Bun, o vom spune acum – turneul Isvor este organizat de formatia Imago Mundi, cu ajutorul membrilor formatiei Imago Mundi. Pur si simplu, am propus acest proiect catre diverse institutii culturale din Romania, iar raspunsurile primite au configurat desfasurarea turneului. Acelasi motiv este valabil si pentru Bucuresti, unde suntem, oricum, acasa si presupun ca suntem mult mai cunoscuti decat in tara. Exista mult mai multe institutii interesate, dar nu ar fi fost fizic posibil sa ajungem peste tot. Ceea ce este bine de fapt, pentru ca intentionam sa realizam si o editie viitoare a turneului care va cuprinde si alte orase.

Ce le-ati spune unor persoane care nu v-au ascultat niciodata pentru a le trezi curiozitatea pentru muzica voastra?

Muzica uneste oamenii, face dialogul posibil; intelepciunea unui popor, rafinamentul, cultura acestuia se simt in muzica altui popor. Omul contemporan numeste asta multiculturalism, „fusion””, „world music” – dar asta nu e doar un concept frumos si care suna bine. Oameni diferiti, cu credinte si culturi diferite, au trait (si au creat) armonios impreuna cu mult timp inainte sa se inventeze cuvintele care sa spuna asta. Este foarte cunoscuta „La Convivencia” andaluza, dar influentele trans-culturale au fost posibile in toata lumea, inclusiv in partea noastra de Europa.
Asta este muzica veche, asta este muzica noastra – este muzica voastra.