Pe 22 octombrie s-au implinit 100 de ani de la aparitia primului numar al revistei Flacara. Cu aceasta ocazie, George Arion, presedintele Publicatiilor Flacara, a primit o scrisoare emotionanta din partea Majestatii Sale Regele Mihai I.

Iata continutul scrisorii:

„La aniversarea celor o suta de ani de existenta, va felicit calduros si va trimit aprecierea mea si a Familiei mele pentru cuvantul drept si generos, dus in casele romanilor cu credinta in tot ce are tara mai bun.
Fie ca flacara cuvantului vostru sa lumineze peste generatii, spre bucuria celor care vor citi.
La Multi ani!
Mihai I”


Arhiva Flacara este o uriasa Istorie a Romaniei, povestind jurnalistic, adica incitant si cinstit, intamplarile si imprejurarile sociale, culturale si politice ale ultimului secol. Jurnalism de inalta clasa, in care s-au imbinat reportajul, interviul si comentariul, semnate de fini observatori ai societatii, gazetari si scriitori.

Fondatorul revistei a fost profesorul Constantin Banu – viitor deputat si ministru! – care a botezat-o FLACARA, deoarece amintea si de forta distrugatoare a focului (razvratirea taranilor din 1907 era inca vie in memoria tuturor) dar si de virtutile lui purificatoare.

Banu i-a strans in jurul lui pe Barbu St. Delavrancea, Ion Slavici, G. Cosbuc, Bratescu-Voinesti, Isac, M. Sadoveanu, O. Goga, Ion Minulescu, G. Bacovia, G. Enescu, Agarbiceanu, Eugen Lovinescu, Ion Vlahuta, O. Goga, Spiru Haret. Le-au urmat acestora, de-a lungul anilor, zeci de nume mari ale literaturii si gazetariei romanesti: St. O Iosif, D. Anghel, Cincinat Pavelescu, Demostene Botez, Al. Macedonski, Ion Pillat, N. Crainic, T. Al. Vianu, I. Agarbiceanu, I. A. Bassarabescu, Liviu Rebreanu, Gala Galaction, Emil Girleanu, V. Eftimiu, Al. O. Teodoreanu, V. Voiculescu, Camil Petrescu, Perpessicius, Hortensia Papadat-Bengescu, D. Caracostea. Si chiar Aurel Vlaicu, surprinzator de talentat in ipostaza de jurnalist!

Tiparita pe hartie buna, cu ilustratii de Iser, Flacara s-a impus rapid, cu autoritate, in peisajul presei romanesti, cunoscand tiraje fantastice in acele timpuri – 40.000 de exemplare, la o populatie cu mult sub 10.000.000. Era asteptata cu nerabdare la chioscuri, iar cei grijulii se abonau. Se difuza si peste hotare – 15 bani exemplarul.

De la numarul 3 este infiintata si Biblioteca Flacara, care edita carti, iar in 1915 se naste Editura Scolara Flacara, care publica „abecedare si carti de citire”.

Din cauza Primului Razboi Mondial revista isi inceteaza aparitia in noiembrie 1916. Pe 10 decembrie 1921 apare o serie noua a revistei Flacara, sub conducerea aceluiasi director, liberalul Constantin Banu.

Un titlu de revista precum Flacara nu avea cum sa fie ignorat de catre autoritatile comuniste. Asa ca, in 1948, apare Flacara, ca “Saptaminal de Arta si de Cultura al Uniunii Sindicatelor de Artisti, Scriitori si Ziaristi”. Printre colaboratori: M. Beniuc, Eugen Jebeleanu, Nina Cassian, Geo Dumitrescu, G. Calinescu, Ov. S. Crohmalniceanu, Perpessicius, T. Vianu.

Intre mai 1952 – mai 1953 Flacara apare lunar, iar intre iunie 1953 si decembrie 1957 bilunar. Este prima revista ilustrata din Romania de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Din 1958 redevine saptamanal.

Primul numar in libertate apare pe 24 decembrie ’89, purtand subtitlul “Revista de opinie cetateneasca. Editie speciala”. Incepand cu numarul din 5 ianuarie 1990, redactor sef este George Arion. Prima campanie de mare succes a revistei in care fotografia a jucat un rol insemnat, are ca finalitate daramarea statuii lui Lenin din Piata Presei libere. Din 1991 Flacara este editata de catre Publicatiile Flacara SA, o companie formata din membrii redactiilor Flacara si Rebus.

In octombrie 2001 are loc o schimbare radicala a conceptului grafic si o redefinire a conceptului editorial al revistei. Noul format se relanseaza in cadrul unui spectacol de moda (Doina Levintza) si muzica (Johnny Raducanu) desfasurat la Atheneul Roman sub denumirea “Flacara in haine noi”.

Rebranding-ul din decembrie 2009 creeaza un nou concept editorial (structurarea in dosar – main story si caiete: Zoom, Cultura si mass-media, Lifestyle, Business) si o formula grafica moderna care se adreseaza cerintelor cititorului actual. Informatie in exclusivitate, opinie avizata din partea oamenilor care conteaza in viata sociala si culturala, scriitura de buna calitate, fotografii senzationale si o colectie de carte unica pe piata romaneasca (fiecare numar al revistei fiind in continuare insotit de o carte din seria Crime Scene, oferita gratuit). Un produs de presa, un produs cultural complet, pentru omul primului deceniu din mileniul trei.

Extrase din comunicatul Revistei Flacara