Recenzii — 31 - 10 - 2011
“Mostenirea” – un dublu-roman al secretelor de familie

Daca va aflati intr-o noua plimbare pe Strada Fictiunii, cu siguranta veti ajunge la Conacul Storton, “Mostenirea” primita recent de surorile Erica si Beth Calcott. Insa misteriosul imobil reprezinta doar pretextul pentru descoperirea unor secrete de familie bine ascunse, iar scriitoarea britanica Katherine Webb reuseste sa concentreze aceste mosteniri de tot felul in romanul sau de debut.

Tesut abil de autoarea lui, romanul se bifurca inca de la inceput in doua povesti separate. Desi nu par a avea prea multe in comun – cu exceptia cadrului creat de numele familiei Calcott si de resedinta acesteia de langa Londra – cumularea celor doua parti argumenteaza caracterul de saga al “Mostenirii”. Secrete vechi si noi, ascunse in podul casei sau in iazul din curte, asteapta de zeci de ani sa fie descoperite. Si tocmai din aceste secrete isi vor trage seva adevaratele legaturi dintre cele doua istorisiri, dezvaluind talentul scriitoarei Katherine Webb de a crea un roman de o complexitate dubla.

Revenind la conacul in care si-a petrecut copilaria – si pe care l-a mostenit impreuna cu sora ei, Beth, de la bunica lor, Meredith Calcott – Erica incearca sa faca ordine in lucrurile din casa, dar si in amintiri. Voce a naratorului – in capitolele a caror actiune se petrece in prezent – femeia alearga cu disperare dupa adevar. Ea este constienta ca doar dezvaluindu-l va putea pune cap la cap povestea familiei si va putea trai in liniste cu sora ei la conac. Ajutata de Dinny, prietenul din copilarie pentru care a simtit mereu o atractie inexplicabila, Erica aprinde focul cercetarilor si descopera partea nestiuta a istoriei neamului din care provine. Dar in timp ce ea doreste sa afle versiunea cea mai completa despre trecut, Beth este tintuita in depresie de la disparitia enigmatica a varului lor, Henry, in copilarie. In asemenea circumstante, regasirea lui Dinny nu face decat sa accentueze fuga acesteia de adevar si sa ingreuneze cercetarile surorii ei.

Capitolele unui alt roman sunt creionate de Katherine Webb, alternandu-le cu cele ale povestii surorilor Calcott. De data aceasta, protagonista este Caroline, strabunica Ericai si a lui Beth. O tanara din New York crescuta de matusa englezoaica Bathilda, Caroline este prezentata in primii ani ai secolului XX, primii ani ai vietii ei de femeie. O alta voce naratoriala o descrie pe tanara indragostita atat de tare de fermierul Corin Massey incat este dispusa sa mearga dupa el pana la capatul lumii – in cazul acesta Oklahoma, Vestul Salbatic. Nimic nu sta in calea fericirii lor cu exceptia faptului ca nu pot avea copii. Iar cand Corin moare, durerea pune definitiv stapanire pe mintea lui Caroline, determinand-o sa ia decizii ale caror urmari vor marca atat existenta ei, cat si a celor din jur. Evenimente precum casatoria cu Lordul Calcott sau nasterea lui Meredith, nu vor reusi sa ii provoace nicio emotie, iar secretele ei vor ramane ingropate pana cand vor fi descoperite aproape in totalitate de Erica.

“Mostenirea” este casa cu propria ei karma, dar tot ca mostenire sunt lasate si secretele adunate de-a lungul unui secol, de la o generatie la alta sau din copilarie la maturitate. Veti descoperi impreuna cu personajele misterele ascunse printre amintiri. Ele sunt presarate constant de autoare pe tot parcursul lecturii, reusind sa mentina curiozitatea cititorului si sa-l surprinda cu dezvaluiri nebanuite. In plus, acesta constata la finalul cartii ca stie mai multe detalii despre trecutul familiei Calcott decat au reusit sa afle urmasii ei investigand.

Drama a mai multor generatii, romanul rascoleste in cuferele memoriei, dar si in constiinta personajelor. Scriitoarea experimenteaza pe pielea lor o varietate de sentimente, de la teama de necunoscut pana la vinovatie si invidie. Adevaruri nespuse si purtate zilnic in suflet, decizii ireversibile, minciuni de demult, toate marcheaza existenta protagonistilor. Si numai citind cartea veti descoperi modul in care, odata invocat, trecutul misterios isi face loc in vietile acestora potentand drama, dar si eliberandu-le de nesiguranta remuscarilor.