Zilele Teatrului „Nottara” au adus pe scena in perioada 9-16 decembrie atat premiere cat si spectacole de succes, printre acestea din urma numarandu-se si „Sotul pacalit”, dupa Molière. Regizat de Mircea Cornisteanu si cu Ion Haiduc in rolul principal, spectacolul se joaca de 12 ani, ajungand pe data de 13 decembrie la reprezentatia cu numarul 182.

„Sotul pacalit” n-a fost o piesa apreciata in vremea lui Molière, problema de perceptie pe care au intampinat-o multi alti artisti, insa timpul i-a dovedit valoarea. George Dandin, „sotul pacalit”, regreta decizia de a se fi casatorit cu o femeie dintr-o clasa sociala superioara si incearca sa le demonstreze parintilor acestora ca doamna lui nu-i e credincioasa. Insa fiecare incercare de a o prinde asupra faptului esueaza si George se face de ras de fiecare data in fata tuturor, ba chiar este gasit el insusi vinovat de diverse pacate.

Ion Haiduc face din George Dandin un individ care atrage simpatia publicului, pentru ca personajului sau nu-i reuseste nimic din ceea ce-si propune si incercand sa-si pacaleasca nevasta, de fiecare data sfarseste el insusi pacalit. Expresivitatea faciala si corporala, fierberea exteriorizata, situatiile amuzante in care se pune fac din George Dandin un personaj pe care n-ai cum sa nu-l placi. Ion Haiduc traieste din plin pe scena drama sotului inselat si care nu poate dovedi nimanui ce i se intampla cu adevarat, emotiile acestuia ajungand pana la ultimele scaune din sala.

Cerasela Iosifescu este o Angelica prefacuta, supusa si cuminte in fata parintilor, o femeie pasionala in preajma iubitului ei, contele Clitandre (George Alexandru) si o dracoaica in fata sotului ei, pe care il prosteste in fata de fiecare data, cu ajutorul servitoarei sale de incredere, Claudina (Crenguta Hariton). Actrita trece cu usurinta de la aciditatea verbala destinata sotului la soaptele de iubire dedicate iubitului si la deznadejdea si lacrimile menite sa le adoarma indoielile parintilor, care sunt gata sa o stranga de gat cu mainile goale (mama) sau sa o strapunga cu sabia (tatal) daca o prind ca isi bate joc de onoarea familiei de Sottenville.

„Sotul pacalit” in viziunea lui Mircea Cornisteanu mi-a parut un spectacol tonic, in care umorul acopera foarte bine totate colturile si la care, ca spectator, reusesti sa te destinzi, sa te lasi prins in actiune, si, cum bine a spus Ion Haiduc la final, cand a primit urarile de bine pentru ziua lui sub forma aplauzelor noastre, sa uiti pentru cateva momente de realitatea de multe ori urata care se afla in afara peretilor teatrului.

Foto: Ciprian Duica, preluata de pe pagina de Facebook a Teatrului Nottara