Pe 1 martie, Cinemateca Union a fost gazda celei de-a cincea editii a KINO-Observatorului Cultural, cu ocazia unei proiectii speciale a recentei premiere “Rocker“ si a unei intalniri cu publicul a echipei filmului. Au fost prezenti regizorul Marian Crisan, actorii Crina Semciuc si Ionut Nicolae, directorul de imagine Tudor Mircea, monteurul si regizorul secund Tudor Pojoni, sound designer-ul Mihai Bogos, directoarea de productie Andreea Tanase si coordonatoarea de productie Simona Patrascu.

Una dintre cele mai interesante si asumat indraznete (si nu provocatoare doar de amorul artei) pelicule romanesti ale anului, “Rocker” spune povestea unei relatii sufocante, sacrificiale in sens crestin, dar si auto-devorante (in sens invers decat cea din “Pozitia copilului“) dintre un tata si un fiu a caror viata este caligrafiata de pasiunea pentru rock.

“Lucram de mult timp la acest proiect si m-a intrigat de la inceput drama celor apropiati de dependentii de droguri. Au fost lucruri care s-au adunat si care m-au convins sa fac un film despre lumea rockerilor de provincie. Am cunoscut cazuri de parinti implicate in astfel de situatii, care mi s-au parut mai intense ca material filmic. Sper ca “Rocker“ sa fie un film special pentru publicul sau, care stiu ca este mai restrans, ca si in alte domenii adiacente filmului (muzica rock, teatrul etc.) dar ma bucur sa constat ca totusi exista. Am facut casting in mai multe orase din Ardeal si in Bucuresti pentru rolul lui Victor, si cand eram aproape decis pentru un anumit actor, o intamplare fericita a fost sa ma reintalnesc cu Dan Chiorean si sa devina el optiunea care s-a dovedit si cea mai buna, fiindca Dan, in fiinta lui, are modul de a simti si de a intelege personajul tatalui“, a declarat regizorul si scenaristul filmului, Marian Crisan.

La randul sau, directorul de imagine Tudor Mircea a mentionat ca a dorit o filmare cu camera linistita, in care personajele se misca firesc si cu un anumit calm, si ca a preferat sa filmeze nu numai cu camera de umar, ci deseori si de pe stativ, ca un protest la apetitul cineastilor Noului Val la filmarea miscata. Monteurul Tudor Pojoni a vorbit despre montajul clasic la care a recurs, cu cadre lungi, fara prea multe taieturi, care lasa spatiu de miscare personajelor.

Filmul adopta delicata formula a non-intrigii, a unei lipse aproape totale de evolutie narativa si caracteriala, meritul regizorului fiind cu atat mai mare cu cat, desi a optat pentru aceasta dificila formula dramatica, a reusit un film dinamic, de o cruzime intotdeauna motivata, atent povestit, cu o doza foarte echilibrata intre stare, emotie, sugestie, tragic si umor. O plonjare in realitate care rupe insa maniera “feliei de viata”, atat de familiara Nouluii Val, si este mai atenta la starile de fundal ale unei situatii date si posibil inexorabile, dar nu fara speranta, spre care conduce finalul deschis. Un alt merit al cineastului originar din Oradea este intuitia sa vizuala si regizorala in crearea unor scene puternice, in intimitatea si forta mizanscenelor dintre actorii principali sau in empatia (cu toate ca uneori prea la vedere) cu care patrunde in sufletul eroului.

Dan Chiorean (de la Teatrul National din Cluj), in rolul tatalui care se sacrifica pana dincolo de limitele umane, face un rol de neuitat. Aflat de asemenea la debut pe marele ecran, Alin State este foarte credibil in rolul tanarului muzician cazut in patima drogurilor, un fiu lichea si un cinic escroc sentimental, dar si un sarmant personaj histrionic. Rolurile feminine se bucura de prezenta a doua actrite pe cat de frumoase, pe atat de talentate si “pe val“: Ofelia Popii de la Teatrul Stanca din Sibiu, rasfatata criticilor de teatru autohtoni, si tanara Crina Semciuc, o preferata a regizorilor de film.

Desi estetic si motivational este apropiat de Noul Val, Marian Crisan creeaza un precedent important al acestui tip de filme: pelicula sa nu este “muta”, ci se bucura din plin de o excelenta coloana sonora, cu trupele Celelalte Cuvinte si Sarmalele Reci in prim plan.

Filmul a avut premiera mondiala in cadrul Festivalului International de Film de la San Sebastian unde a participat in competitia sectiunii Nuevos Directores. De curand, „Rocker” a fost proiectat in sectiunea competitiva a Festivalului Internaţional de Film de la Trieste si la Festivalul International de Film de la Göteborg, fiind in continuare solicitat in competitii internationale.

In 2010, filmul de debut al lui Marian Crisan, „Morgen”, a fost propunerea Romaniei la premiile Oscar.

Filmul „Rocker” ruleaza la Grand Cinema Digiplex si Cinema City Cotroceni.