15 mai a fost data la care am fost prezenti la avanpremiera comediei „Chilotii” de Carl Sternheim, in regia lui Alex Mihail, o productie Tam Tam si Teatrul de Revista „Constantin Tanase”. Am vazut miercuri seara cum, pornind de la o banala pereche de chiloti, un intreg sir de evenimente se declanseaza, atingand culmi nebanuite.

Dupa ce tinerei doamne Louise Maske ii cad chilotii in timpul unei parade a regelui si toti cei din jur vad acest lucru, Theo, sotul ei, o pedepseste aspru si ii arunca tot felul de epitete neplacute, pe de o parte, iar pe de alta parte, la usa casei incep sa apara barbati fermecati de doamna, care vor sa stea cu chirie la familia Maske.

Pozand in chiriasi nevinovati, Versati (Pavel Barsan) si Cohen (Axel Moustache) se cazeaza in casa celor doi soti, spre bucuria lui Theo, care in sfarsit reuseste sa puna niste bani deoparte, dar si a Louisei, care, nefericita in casnicie, se lasa ademenenita de farmecul fustangiului Versati si incepe sa isi doreasca o aventura cu el. Problema e ca si Cohen se bate sa ii intre in gratii doamnei si le incurca socotelile celor doi amorezi clandestini, sustinuti insa de Gertrude (Andreea Samson), vecina cuplului Maske. Ce se intampla si cum se intampla aflati cel mai bine daca mergeti la urmatoarea avanpremiera a spectacolului, care va avea loc pe 25 mai, de la ora 19.00, la Sala Savoy a Teatrului de Revista „Constantin Tanase”.

In afara de Axel Moustache, pe care am avut ocazia sa-l mai vad jucand, am fost la prima intalnire cu restul actorilor care dau viata piesei lui Sternheim si care s-au dovedit a fi o echipa sudata, coeziunea lor oferind publicului un spectacol amuzant si plin de viata. Rozana Radu face din Louise mai intai o tanara ingenua si spasita, gata sa indeplineasca orice dorinta a severului si conservatorului ei sot, dupa care o transforma intr-o femeie care isi ia in mana propriul destin, refuzand sa fie „doar o sotioara”. Transformarea ei se petrece si cu ajutorul lui Gertrude, care, mai in varsta si mai trecuta prin viata decat Louise, o lamureste pe tanara ca viata trebuie traita la cote maxime si, daca propriul barbat nu te multumeste, n-ai de ce sa nu-ti indrepti atentia catre altii care abia asteapta sa o faca.

Cel mai mult am apreciat insa interpretarea lui Radu Ciobanasu, care a facut din Theo cel mai puternic si mai sonor personaj de pe scena. Dominand prin statura si prin voce, Theo se impune in fata tuturor si nu accepta alte idei decat ale sale. Barbat inchistat in prejudecati si cu un intelect arid, pentru care sotia e buna doar sa gateasca, sa aiba grija de casa si eventual sa se duca la biserica, Theo o trateaza de sus pe Louise, fara nicio urma de respect. Pentru el, totul este o afacere, totul este rece, calculat, singurele care conteaza in lumea lui fiind serviciul sau plictisitor, aparentele care trebuie mentinute, respectul comunitatii (afectat in momentul in care chilotii sotiei cad in mijlocul strazii) si micile placeri pe care doar un barbat si le poate permite – pentru ca femeia, nu-i asa, trebuie sa-si vada lungul nasului si sa ramana la statutul de „sotioara”.

Desi dramatica in sinea ei, „Chilotii” este totusi o comedie care isi merita numele, pentru ca n-ai cum sa nu razi de micimea gandirii lui Theo si de lipsa lui de maniere, de fandoselile lui Gertrude sau de fragilitatea lui Cohen, de incercarile Louisei de a se ridica deasupra statutului de „sotioara”, de „vrajelile” lui Versati sau de seriozitatea impinsa la extrem a lui Klinglehoff (Madalin Mandin), personaj aparut pe ultima suta de metri, care si el doreste sa se cazeze in casa familiei Maske, desi din cu totul alte considerente decat primii doi chiriasi.