Cronici film — 09 - 02 - 2014
“Ea”: oamenii se schimba, la fel si sistemele de operare inteligente

Drama romance SF “Her/Ea” scrisa si regizata de Spike Jonze, care, de altfel a si luat anul acesta un Glob de Aur pentru Cel mai bun scenariu, a intrat in cinematografele din Romania pe 7 februarie, distribuita la noi de InterComFilm. Pelicula are si cinci nominalizari la Oscarurile de anul acesta, printre care si la categoria Cel mai bun film.

“Oamenii se schimba si evolueaza tot timpul, asa incat intrebarea este: cum putem sa le asiguram partenerilor nostri libertatea de a fi cine vor sa fie? Si daca ei se vor schimba, oare noi o sa-i mai putem iubi?” Acestea sunt intrebarile de la care porneste regizorul si scenaristul Spike Jonze atunci cand ne infatiseaza povestea de dragoste care se leaga intre un scriitor in pragul divortului, separat de sotie de un an si un sistem de operare revolutionar (SO).

Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) isi incepe aventura cu sistemul de operare numit Samantha (Scarlett Johansson) mai mult din plictiseala decat pentru ca are incredere ca relatia ii va aduce vreun beneficiu concret. Insa el intelege inca de la inceput ca Samantha nu este doar un organizator de emailuri si de intalniri cu care poate sa stea de vorba liber, ci este un sistem mult mai complex, care isi poate depasi programarea initiala si care poate evolua pana… nu se stie exact unde. Ceea ce nu ia in calcul Theodore este ca, desi el trateaza intr-o maniera fixa relatia cu ea, Samantha, in evolutia ei, va iesi treptat din acest tipar pe care credeau ca il au impreuna. Asa cum se intampla in viata. 🙂

Desi este plasat intr-un viitor in care tehnologia a avansat atat de mult incat orice computer are comanda vocala si relatiile online dintre indivizi sau relatiile cu SO-urile aproape au luat locul celor concrete, fata in fata, intre doua fiinte umane, personajele isi pastreaza totusi, paradoxal, o simplitate uimitoare in viata de zi cu zi. Lumea poarta haine si incaltari casual, cu un aer vetust chiar, femeile sunt machiate minimalist, intrarile la metrou arata la fel de conservatoare si gri ca in prezentul nostru, casele isi pastreaza un interior cu nimic futurist.

Iar framantarile, dorintele si durerile personajelor, indiferent de era tehnologica avansata in care isi duc viata sunt aceleasi pe care le are omenirea de la aparitia ei: toti vrem sa iubim si sa ni se raspunda la fel, toti vrem sa avem pe cineva la care sa ne intoarcem cand totul pare sa fie impotriva noastra, toti avem momente in care singuratatea nu mai este o optiune si toti ne intrebam, dupa o relatie consistenta cum avusese Theodore cu sotia lui, “oare o sa mai simt vreodata ceva atat de puternic pentru cineva sau asta a fost toata portia de iubire adevarata de care am avut parte si de acum inainte nu voi mai trai decat copii nereusite ale sentimentului?”

Dialogurile pline de subtanta, disecarea sentimentelor, comunicarea permaneneta a gandurilor si trairilor si stilul de filmare implicand multe prim-planuri il fac pe privitor sa se simta extrem de aproape de personaje si de emotiile lor, sa se amuze, sa se intristeze sau sa intre in panica odata cu ele. Impresia de apropiere a fost creata extraordinar de catre operatorul Hoyte van Hoytema, despre care Spike Jonze, aflat la prima colaborare cu acesta, spune: “Eu imi doream ca acest film sa fie intim si romantic si aproape tactil, iar el a contribuit cu o sensibilitate sofisticata si poetica.”

Trailerul de mai jos este unul adecvat, care reuseste sa capteze ideea filmului si sa transmita o parte dintre emotiile la care privitorul va fi supus pe parcursul vizonarii:



(0) Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Distribuie

Despre autor

Cristina Mitrea

Te-ar putea interesa si...