Recenzii — 06 - 04 - 2014
“Pe cine nu lasi sa moara…”

Colectia de literatura LIT a Editurii Tritonic s-a imbogatit anul trecut cu un nou volum de proza semnat de Anamaria Ionescu. “Pe cine nu lasi sa moara…” este titlul inspirat ales de autoare si, lecturand, va veti convinge de modul in care nuvelele si povestirile incluse in carte ilustreaza cunoscuta zicala.

Anamaria Ionescu s-a nascut in 1976 si este realizator de emisiuni la Radio Romania. In 2008 a debutat ca prozatoare cu nuvela “Calatorie in familie”, iar un an mai tarziu, in 2009, a publicat primul volum de proza scurta, “Camera obscura”. In acelasi an s-a numarat printre laureatii concursului de literatura “Agatha Grigorescu Bacovia” de la Mizil, unde a fost premiata pentru nuvela “Confesiune”.

In 2013 a venit randul celui de al doilea volum de proza sa fie publicat. Editura cu care a colaborat scriitoarea este Tritonic, iar volumul se numeste sugestiv “Pe cine nu lasi sa moara…”. Despre titlu, pe langa faptul ca este o replica ce se regaseste in carte, Anamaria Ionescu spune ca este reprezentativ pentru ea si pentru scriitura ei din prezent. Despre carte, tot autoarea spune ca este fictiune, dar inspirata din realitate, deci “asemanarile cu realitatea nu sunt in totalitate intamplatoare”. “Un chip, o replica, un loc, un nume, o istorioara povestita la un pahar de vorba, orice poate sta la baza unei nuvele sau povestiri”, mai declara Anamaria Ionescu intr-un interviu acordat pentru Tritonic.

De zicala care incepe cu “Pe cine nu lasi sa moara…” cu siguranta ati mai auzit si probabil stiti si continuarea ei. Citind, va veti convinge de ce prozatoarea o considera foarte potrivita ca titlu pentru cartea ei. Stilul in care sunt schitate personajele si redate povestile, precum si dispunerea lor in carte, transforma volumul intr-un intreg omogen. Cele 17 nuvele si povestiri sunt atat de bine inchegate incat lectura nu poate fi abandonata pana la ultima pagina. Desi separate, povestile au ceva in comun, toate reprezentand franturi din viata, din realitatea imediata.

Iubire, intriga, aventura, suspans, toate se regasesc in carte ca si cum s-ar intampla printre noi, pe strada, in blocul alaturat, in statia de metrou prin care tocmai am trecut, in concediul din care tocmai ne-am intors, evenimente si locuri pe care le vizualizam in timpul lecturii pentru ca inevitabil am trecut pe acolo, prin cel putin unul dintre ele. Cartea aduna intamplari din viata unor personaje in care e greu sa nu ne regasim si lectii pe care, daca nu le-am invatat deja, avem ocazia sa le invatam odata cu protagonistii povestirilor imaginate de Anamaria Ionescu.

Si pentru ca scrisul face parte din viata ei, autoarea marturiseste ca in prezent are in lucru un roman si o piesa de teatru. Pana atunci, puteti descoperi stilul celui de al doilea volum al ei AICI.