CARTE Recenzii — 14 - 04 - 2015
“Lenin. O viata de revolutionar”

Editura METEOR PUBLISHING continua popularea colectiei sale de Istorie cu subiecte controversate. De data aceasta, Lenin este figura istorica vizata. Volumul care il are in centrul atentie pe fostul lider comunist, “Lenin. O viata de revolutionar” a fost scris de Christopher Read si tradus in limba romana de Dan Criste.

Christopher Read este un istoric, profesor de istorie moderna a Europei la Universitatea Warwick, Marea Britanie care a realizat o biografie foarte bine documentata a lui Lenin, spunand in introducerea cartii: “Lenin ar fi considerat fara indoiala momentul actual din istoria omenirii ca fiind profund contrarevolutionar. In aceste conditii, sarcina prezentarii vietii unui revolutionar este una complicata.” Si mai adauga: “Scopul prezentului studiu este acela de a incerca sa-l faca inteles pe Lenin. Nu sa-l justifice, ci sa-l faca inteles.”

Dar cine a fost acest Vladimir Ilici Ulianov care avea sa fie cunoscut mai tarziu ca Lenin? Asta puteti afla citind studiul istoricului britanic. Prin intermediul lui aveti la indemana un text scris la rece, obiectiv, care scoate in evidenta trasaturile celui care, in cele din urma, a fost responsabil de vietile a zeci de milioane de oameni. Celelalte calitati ale sale, stilul de viata boem, pasiunea pentru teatru, pentru drumetiile pe munte si pentru mersul pe bicicleta, atasamentul fata de mama sa, devotamentul fata de Nadejda Krupskaia, convingerea cu care a luptat pentru cauza sa – revolutia, nu il mai pot umaniza in ochii cititorilor. El este liderul sovietic ale carui decizii au impus teroarea, cel raspunzator de moartea a milioane de oameni, cetateni ai URSS sau nu, si cel pe care, din pacate, il regasim oglindit in toti liderii care i-au urmat la Kremlin.

De rolul pe care l-a avut Lenin in istorie, va puteti convinge singuri pornind de la volumul scris de Christopher Read. Cartea poate fi considerata o introducere esentiala in studiul istoriei Rusiei posttariste si al liderilor ei.