Anul acesta s-au implinit 70 de ani de la eliberarea detinutilor de la Auschwitz. Cu acest prilej am fost prezenta la un eveniment remarcabil sustinut pe scena teatrului englezesc din nordul Angliei, Sheffield. Piesa „Playing for Time” de Arthur Miller s-a bucurat de un mare succes invitand audienta sa traisca cateva din momentele triste prin care au trecut prizonierii taberei de concentrare si lupta lor pentru supravieturie. Playing for Time este bazata pe memoriile Faniei Fenelon in rolul exceptional jucat de Sian Phillips.

Subiectul piesei este profund si dur, dar are umbra multor altor intamplari reale din vremea Auschwitzului. Cantareata faimoasa de origine franceza, Fania Fenelon a fost arestata la Paris si deportata in lagarul de concentrare unde incepe sa realizeze ca vremurile si faima in care traise pana atunci s-au sfarsit. In mijlocului lagerului infricosator, gaseste totusi o urma de speranta, care a tinut-o in viata pana la momentul eliberarii. Fania a fost aleasa sa cante in mica orchestra de femei, constituita in cadrul gulagului nazist spre satisfactia conducatorilor fascisti. Lucrarea lui Arthur Miller prezinta viata ca o afirmare vie a spiritului uman in fata terorii de neimaginat.

Actrita principala, Sian Phillips, absolventa a uneia dintre cele mai prestigioase scoli de actorie din Londra, a cucerit scena prin posesiunea caracterului, aducand in realitate perioada prin care a trecut Fania la Auschwitz. Alaturi de ea, un numar mare de actori muzicieni au dominat scena pentru aproximativ 3 ore. In piesa lui Arthur Miller avem de-a face cu o tensiune discordanta intre muzica ca forma de arta, un mod de supravietuire si un instrument de reprimare. Toate acestea se completeaza una pe alta si sunt puse in scena excelent de catre regizorul Richard Beecham.

Presa engleza de specialitate si critica de teatru a avut cuvinte si articole laudative la piesa pe care am vizionat-o si nu s-au lasat mai prejos nici unele in a aduce cuvinte elogioase performantei de exceptie. Astfel, The Guardian scrie „Sian Phillips a transmis o performanta remarcabila ca membru al orchestrei de femei de la Auschwitz”, in timp ce The Stage publica „O productie superba condusa cu o adevarata devastatoare sinceritate de Sian Phillips”.