Patru filme noi despre Rusia cea din trecut si din prezent completeaza selectia de titluri care concureaza pentru trofeele celei de a patra editii a Festivalului International de Film Cinepolitica (26 – 30 aprilie, Cinema Studio, Elvire Popesco). Din Ucraina infometata de regimul lui Stalin la nostalgiile fostilor pioneri si o teorie controversata despre dezastrul de la Cernobil, filmele trec prin episoade din istoria tarii aflata in prezent in centrul temerilor Europei legate de pacea in regiune.

Adus in premiera in Romania de la Sundance 2015, unde a castigat Marele Premiu al secțiunii World Cinema Documentary, The Russian Woodpecker, in regia lui Chad Gracia, este un documentar surprinzator care merge pe urmele teoriei conspirationiste a unui excentric artist ucrainean, Fedor Alexandrovici, care sustine ca in spatele exploziei de la Cernobil exista un motiv intunecat, care implica serviciile secrete sovietice si o instalatie militara poreclita „Ciocanitoarea ruseasca”, din cauza zgomotului constant emis. „Unul dintre cele mai atractive si mai inventive documentare de anul acesta de la Sundance”, scrie „The Hollywod Reporter” despre debutul lui Chad Gracia. In perioada filmarilor, prietenul artistului si cameramanul Artem Rizhikov a fost tinta lunetistilor la protestele din Kiev.

Despre actiuni ale politiei secrete ale lui Stalin vorbeste The Guide, in regia lui Oles Sanin, propunerea Ucrainei la Oscarul pentru Cel mai bun film strain si un succes de casa in Ucraina anul trecut, cand actiunile regimului lui Vladimir Putin au afectat profund populatia. Plasat in 1930, in timpul campaniei de infometare si de epurare a regimului stalinist, care a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni, filmul spune povestea unui baietel de 10 ani martor la uciderea tatalui sau, un inginer american venit in URSS sa construiasca socialismul.

O abordare cinematografica fascinanta, o combinatie de live action si tablouri vii alb-negru, drama emotionanta In the Crosswind, de Martti Helde, urmareste traseul unei mame estoniene si a fiicei ei, care incearca sa gaseasca drumul spre casa dupa ce au fost deportate in Siberia la ordinul lui Stalin, in 1941. „Desi vorbeste despre evenimente care s-au intamplat acum mai bine de sapte decenii, recenta anexare a Crimeei ii confera un sens imediat, urgent”, noteaza „Variety”. Filmul a concurat in sectiunea Contemporary World Cinema la Festivalul de la Toronto si a castigat premii importante la Talinn, Goteborg, Salonic, Varsovia.

Ce vieti duc acum fostii pioneri din anii de final ai Uniunii Sovietice? Ce s-a ales de visele lor de atunci in Rusia de azi? Pioneer Heroes, regizat de Natalia Kudriashova, gliseaza intre trecut si prezent, intr-un film dens, cu o imagine remarcabila. Trei personaje, trei vieti in Moscova de azi: Olga sufera atacuri de panica, Andrei isi umple zilele jucandu-se pe computer, iar Katia are vise nelinistitoare. Filmul vine in competitia Cinepolitica de la Berlin, unde a concurat in Panorama.

Celelalte trei titluri anuntate in competitia Cinepolitica sunt The State-Mafia Pact / La Trattativa, regizat de Sabina Guzzanti, NN, de Hector Galvez, si Labyrinth of Lies, al lui Giulio Ricciarelli, toate aduse in premiera in Romania.