Premiera oficiala a spectacolului „Idolul si Ion Anapoda” dupa G.M. Zamfirescu, in adaptarea regizoarei Mariana Camarasan, a avut loc pe 28 si 29 septembrie la ARCUB Gabroveni. Din distributia comediei romantice au facut parte Oana Pellea, Richard Bovnoczki, Florina Gleznea, Cristina Casian si Istvan Teglas.

Richard Bovnoczki a fost cel care i-a dat viata lui Ion cel anapoda, un individ sters, umil, la locul lui, care face gafa dupa gafa spre nemultumirea madamei Stavaroaia, proprietareasa vaduva a cladirii in care acesta locuieste cu chirie. Ion este indragostit de Mioara, nepoata Stavaroaiei, insa fata nu are ochi pentru colegul ei de munca, fiind atrasa oarecum de Valter, un alt coleg al celor doi precum si de ideea maritisului cu subdirectorul de la banca, seful lor, pe care toata lumea il numeste in secret „Moartea Obosita”.

Faptul ca Mioara e tanara si frumoasa si cam prostuta si amandoi sunt indragostiti de ea ii uneste pe Ion si pe Valter intr-un parteneriat pentru a o scapa din ghearele subdirectorului, care o ademeneste intr-o relatie cu el apeland la subterfugii de natura financiara. Matusa, pe de alta parte, e fericita ca fata si-a gasit un partener atat de bine situat financiar si nu pare deranjata ca acesta e cocosat, urat si libidinos, atata vreme cat o va umple pe nepoata ei de masini, case si bani.

Menajera Frosa, pe care nimeni nu da doi bani, are si ea problemele ei, desi la suprafata pare o simpla femeie fara prea mari pretentii intelectuale, rezistenta la toanele proprietaresei care o tot matraseste, vesnic preocupata sa nu care cumva sa murdareasca cineva covorul fostului domn Stavar, intins in camera de zi, piesa la care madam Stavar tine ca la ochii din cap. In sinea ei, insa, Frosa sufera pentru ca nimeni nu e atent la ea, nimeni nu o pretuieste si nimeni nu o iubeste.

„Idolul si Ion Anapoda” nu este o comedie la care sa izbucnesti in ras, mai degraba una la care sa zambesti usor, pentru ca umorul e delicat si sub el se ascund uneori drame sfasietoare. Politetea exagerata a lui Ion amuza spectatorul, care intelege insa ca sub aceasta masca a bunavointei fata de toti, Ion are un suflet ranit care asteapta sa fie ingrijit de persoana potrivita. Ghicitul in cafea cu interpretarile prefacute ale Stavaroaiei starneste si el rasul, Oana Pellea stralucind in rolul acestei femei materialiste, interesate, prea directe, dar avand si ea amintirile ei dureroase si nepieritoare.

Desi personajele isi inchipuie diverse variante ale vietii lor, fiecare se pomeneste transformat treptat in altceva, atractiile se schimba, perspectivele devin altele si viitorul se creioneaza in culori diferite pentru toata lumea implicata. Pentru ca viata nu este un plan pe care cineva sa il poata urma strict si pentru ca alergatul dupa oameni pe care ii consideram ideali pentru noi ne aduce uneori fata in fata cu oamenii care ne sunt cu adevarat potriviti, dar pe care nu ii observaseram pana atunci, ocupati cu goana dupa himere.

Sursa foto: site ARCUB