Primul film de lungmetraj realizat de regizorul olandez Paul Verhoeven dupa 10 ani se numeste „Elle” (drama, thriller/Franta, Germania, Belgia/2016) si a rulat sambata seara, pe 15 octombrie, la Sala Auditorium a Muzeului National de Arta al Romaniei, in cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest.

Inainte de proiectie, actorul Lucas Prisor (interpretul personajului Kurt din film), prezent in fata unei sali aproape pline, a povestit ca pentru acest film regizorul Paul Verhoeven a invatat special limba franceza pentru a putea sa comunice mai eficient cu actorii, iar munca alaturi de Isabelle Huppert, cea care o interpreteaza pe eroina filmului, a fost foarte interesanta, mai ales ca i-a dat ocazia sa observe cu cat profesionalism se pregatea ea si cat de concentrata era pentru a-si interpreta cat mai bine rolul.

Lucas Prisor - Foto: Doria Dragusin
Lucas Prisor – Foto: Doria Dragusin

„Elle”, primul film in limba franceza al regizorului Paul Verhoeven, cunoscut publicului pentru titluri precum „Robocop”, „Total Recall” sau „Basic Instinct”, nu seamana deloc cu aceste pelicule, tratand un subiect delicat, acela al violului, intr-o maniera surprinzatoare, dar probabil cu atat mai digerabila pentru public. Michele Leblanc (Isabelle Huppert), o femeie instarita, conducand o afacere de succes cu jocuri video pentru adulti, este atacata in propria casa si agresata fizic si sexual de un barbat care poarta pe cap o masca de schi. Cum tatal ei era un criminal care de 30 de ani isi ispasea pedeapsa in inchisoare, iar oamenii din oras inca le faceau neplaceri lui Michele si mamei ei pentru legatura cu acel om odios, femeia nu anunta politia, pentru ca nu mai doreste autoritati si ziaristi care sa se insinueze in viata ei. Insa incepe de una singura o cautare a violatorului (care se afla undeva in preajma ei, pentru ca ii trimite sms-uri sau ii lasa mesaje chiar la ea in casa), banuindu-l in special pe angajatul ei Kurt, care o detesta in mod evident.

Ca spectator esti mai intai tentat sa te ingrozesti de tragedia lui Michele si sa empatizezi cu ea, dar apoi ies la iveala diferite aspecte din viata femeii care te fac sa iti dai seama ca lucrurile nu sunt chiar ceea ce par. Trecutul lui Michele e extrem de complicat, prezentul ei e plin de minciuni si tradari si numai viitorul pare sa fie ceva mai luminos si mai linistit. Relatiile lui Michele cu cei din jur – mama, fiu, cea mai buna prietena, colegi de serviciu si cativa barbati cu care are legaturi de natura sexuala – sunt reliefate admirabil, personajul stralucind discret, oferindu-le si celorlalti posibilitatea sa se observe, insa conducand cu abilitate toate jocurile. Ceea ce i se intampla ei sau celor din jur te face nu de putine ori sa zambesti, mai ales atunci cand intelegi ca ai fost pacalit si ca situatia expusa nu era exact cum credeai tu ca este.

Filmul nu este doar drama unei femei cu o viata tumultuoasa si o sanatate mentala indoielnica, el este si o comedie a erorilor de fabricatie a omului de pretutindeni si pe alocuri o comedie ca atare, prezentand situatii care starnesc involuntar rasul; ca de exemplu atunci cand se naste nepotul lui Michele, un baietel care are pielea mult mai inchisa decat a parintilor lui, care sunt amandoi extrem de albi, iar tatal copilului sustine in fata evidentei diferente de gene ca micutul este sange din sangele lui. 🙂 Un spectacol al calitatilor si defectelor fiintei umane, filmul arata ca indiferent de aparente, toata lumea greseste uneori, toata lumea ia unele decizii gandindu-se doar la fericirea proprie si ignorand suferinta pe care ar putea-o provoca celor din jur si toata lumea poarta masti, pentru ca este imposibil sa treci prin viata fiind mereu sincer, deschis si spunand lucrurilor pe nume.

„Elle” mai poate fi vazut in cadrul Les Films de Cannes à Bucarest si sambata 22 octombrie, ora 21.15, la Cinema Pro din Capitala. Biletele costa 15 lei si se gasesc AICI.