Recenzii — 13 - 02 - 2017
Ana Barbulescu: “Evreul inainte si dupa Cristos”

Una dintre aparitiile recente ale editurii Curtea Veche o reprezinta volumul “Evreul inainte si dupa Cristos” de Ana Barbulescu, in care autoarea se straduieste sa descopere radacinile antisemitismului, incercand sa afle cum a devenit evreul un personaj detestat si cum s-a insinuat antisemitismul in mentalul colectiv.

Ana Barbulescu, doctor in sociologie, cercetator stiintific si lector universitar la Facultatea de Limbi si Literaturi Straine din Bucuresti face o analiza a nasterii anti-iudaismului apeland la diverse surse pe care le coroboreaza cu propriile opinii rezultate in urma anilor de cercetari. Autoarea prezinta initial mai multe modele promovate de diversi cercetatori de-a lungul timpului, demontand opiniile unora in ceea ce priveste originea antisemitismului si sustinand argumentat concluziile altora.

Foarte bine documentata si beneficiind de explicatii detaliate, analiza autoarei trece mai intai prin lumea pagana, infatisand imaginea si statutul evreului, precum si comportamentul celorlalte neamuri fata de acesta. Concluzia este ca in lumea antica greaca si romana, evreul nu era altceva decat un strain, reprezentantul unuia dintre popoarele asa-numite “barbare”, pe care grecii si romanii le considerau inferioare civilizatiei lor. Dispretul fata de strain este unul general, fara ca statistica sa arate ca evreii ar fi fost tratati diferentiat in marea masa a “barbarilor”, autoarea subliniind in final ca “nu exista dovezi, in Antichitatea pre crestina, privind existenta a ceea ce, pentru epocile mai tarzii, s-a numit anti-iudaism de stat. Cu exceptia catorva perioade tensionate (Antioh IV Epiphanes, in prima jumatate a secolului II i.e.c., si Hadrian, in prima jumatate a secolului II e.c.), nu au existat politici discriminatorii indreptate impotriva evreilor, acestora fiindu-le ingaduit sa traiasca dupa Legea si obiceiurile proprii.”

Nu la fel stau lucrurile dupa aparitia si legitimarea Crestinismului, cand, conform autoarei, putem discuta despre nasterea si propagarea antisemitismului. Cum Iisus era evreu, iar Crestinismul se tragea din Iudaism, noua religie avea nevoie de o indepartare dramatica si definitiva pentru a-si defini identitatea. Astfel, Parintii Bisericii i-au zugravit pe evrei ca pe poporul pedepsit, ei fiind initial alesi de Dumnezeu sa ii fie neam sfant, dupa care au cazut de pe piedestal in momentul mortii lui Iisus. Pentru ca nu l-au recunoscut pe Mesia si l-au ucis, Dumnezeu si-a intors fata de la ei: “cu toate ca Israel era destinat sa fie poporul din care sa se nasca Mantuitorul lumii, dupa nasterea acestuia, nu numai ca-l respinsese, dar il si ucisese, pe cand Biserica il recunoscuse ca atare si ajunsese astfel la cunoasterea lui Dumnezeu”.

Volumul “Evreul inainte si dupa Cristos” poate fi gasit AICI.





(0) Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Distribuie

Despre autor

Cristina Mitrea





Te-ar putea interesa si...