Recenzii — 19 - 03 - 2017
Charles Darwin: “Originea speciilor”

Lucrarea “Originea speciilor” de Charles Darwin este una dintre cartile de capatai ale omenirii, ea stand la baza biologiei evolutioniste. Editura Herald impreuna cu Editura Academiei Romane si-au reunit eforturile si au scos pe piata la inceputul acestui an o editie revizuita a cartii, tradusa din limba engleza de Ion E. Fuhn.

Teoria evolutiei prin selectie naturala este infatisata de Charles Darwin de-a lungul a aproximativ 500 de pagini, teorie la care a ajuns ca urmare a cercetarilor intreprinse de el de-a lungul Globului. Biologul arata ca animalele si plantele nu s-au dezvoltat separat, ci diversitatea a aparut ca urmare a transformarilor treptate din stramosi comuni. Publicata prima data in 1859, lucrarea a starnit controverse si in lumea stiintifica, si in sfera religioasa, iar de-a lungul timpului au fost infirmate anumite ipoteze, insa valoarea ei ramane incontestabila, intr-un sondaj contemporan fiind votata drept cea mai influenta carte academica scrisa vreodata.

Necesitatea publicarii acestei carti la noi vine din faptul ca multa lume nu cunoaste in amanunt aceasta teorie si nici faptul ca ea sta la baza dezvoltarii cercetarilor in domeniul biologiei. Desi nu este scrisa pentru specialisti, ci pentru publicul larg, “Originea speciilor” nu este totusi o lectura facila, insa daca cititorul se apleaca atent asupra scrierii va reusi sa urmareasca demonstratiile lui Darwin si sa inteleaga macar partial explicatiile sale. Autorul vorbeste despre cauzele variabilitatii, despre speciile comune si cele restranse, despre lupta pentru supravietuire, despre selectia naturala si cea artificiala, despre descendenta unor specii din altele, despre instincte si obiceiuri, evolutia geologica a organismelor, verigile lipsa si, de asemenea, despre obiectiile impotriva teoriei sale.

Putem arunca o privire profetica in viitor numai in ceea ce priveste previziunea ca speciile obisnuite si larg raspandite, apartinand grupelor mai mari din fiecare clasa, vor prevala in cele din urma si vor genera noi specii dominante. Cum toate formele actuale de viata sunt descendentii in linie directa ai formelor care au trait cu mult inainte de epoca cambriana, putem fi siguri ca succesiunea obisnuita, prin generare, nu a fost niciodata intrerupta si ca niciun cataclism nu a pustiit intreaga lume. De aceea, putem privi cu oarecare incredere intr-un viitor linistit, de lunga durata. Si cum selectia naturala lucreaza numai prin si pentru binele fiecarei vietuitoare, toate insusirile corporale si mintale vor tinde sa preogreseze spre perfectiune.

Cartea s-a vandut foarte bine si in prezent nu mai exista in stocul editurii, insa daca doriti sa fiti anuntati cand va fi din nou disponibila, intrati AICI si apasati butonul rosu. 🙂