Recenzii — 08 - 06 - 2017
Carmen Musat-Coman: “Cum s-a facut de-am ajuns inteleapta”

Din seria “Cum s-a facut de…”, apartinand scriitoarei si editoarei Carmen Musat-Coman, s-a lansat nu mai departe de Bookfest 2017 volumul “Cum s-a facut de-am ajuns inteleapta”, dedicat persoanelor care s-au intalnit macar o data pe la targurile de carte cu doamna care tinea in mana un cosulet cu “intelepciune gratis”.

Carmen Musat-Coman, fondatoarea editurii Cununi de stele, se ocupa in principal cu editarea operei lasata de fosta sa profesoara si prietena Amita Bhose. Uneori, insa, Carmen isi aminteste ca ii place sa si scrie, nu doar sa editeze carti, si mai scoate cate un volum in care ne povesteste fara fasoane diverse intamplari: cum s-a facut de-a plecat de-acasa, cum s-a facut de-a ramas la cratita sau cum s-a facut de-a ramas fata batrana (autoarea n-a ramas fata batrana, dar asta e alta poveste:)).

De data aceasta, Carmen ne introduce in povestea cosuletului cu intelepciune pe care il intinde cu drag la fiecare targ tuturor celor care ii trec prin fata standului. Ideea unui cosulet care sa contina pe bucatele de hartie cate o vorba de duh i-a venit intr-o zi pe cand spala vasele cu o mina plictisita. S-a gandit ca prin acest gest va descreti macar pentru o clipa fruntile celor care sunt mereu prinsi in valtoarea problemelor zilnice. De-a lungul timpului, caci editura are deja vreo opt ani, vizitatorii s-au dovedit a reactiona in fel si chip: unii citesc proverbele si le interpreteaza pozitiv, altii mai extrag cate unul sa il duca vreunei rude ramasa acasa, unii se supara ca nu “li se potriveste” ceea ce scrie in biletel, altii fac comentarii cum ca n-au nevoie de intelepciune in plus, pentru ca au suficienta.

O sa gasiti in carte nu doar povesti legate de cosulet, ci si diverse reflectii ale autoarei legate de targurile de carte in general, de diferentierile care se fac intre editurile mari si mici, de toate greutatile pe care le intampina o editura mica in incercarea de a ajunge la cititori sau de reactiile pe care le are lumea atunci cand afla despre Carmen ca, la Cununi de stele, ea e si editoare, si redactor si corector si sofer. Tonul e cand cald, cand amuzat, cand revoltat, cand de-a dreptul ofensat, in orice caz, ii da ocazia cititorului sa priveasca in sufletul unui om (fie ca e de acord cu judecatile lui sau nu), sa-l vada asa cum e, cu gandurile lui mai bune sau mai putin bune despre cultura, carti, bucuriile si sacrificiile legate de activitatea pe care a ales sa o desfasoare si relatiile cu cei din jur.

Pentru cei interesati sa-si completeze seria “Cum s-a facut de…” sau, de ce nu, sa o descopere chiar acum, volumul poate fi gasit AICI.