„Aniversarea”, filmul la care producatorul si regizorul Dan Chisu a lucrat timp de mai multi ani, va avea in sfarsit premiera pe 10 noiembrie. Realizat cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei, filmul ii are in distributie pe Mircea Albulescu, Marian Ralea, Mihai Constantin, Lucian Ifrim, Dana Dembinski, Razvan Vasilescu.

Personajul principal – care nu spune un cuvant in toate cele 100 de minute ale peliculei, insa toata lumea vorbeste cu si despre el – este Radu Maligan, bunicul in varsta de 94 de ani, la aniversarea caruia se aduna tot neamul. Legat de numele acestui personaj, m-am intrebat, dar n-am gasit raspuns, daca scenaristul, adica tot Dan Chisu, a avut in vedere si alte asemanari in afara de varsta cu maestrul Radu Beligan – care, de altfel, s-a si aflat in negocieri pentru rolul principal acum cativa ani – sau daca e pur si simplu o similitudine de sonoritate. In cele din urma, Mircea Albulescu a fost cel care a acceptat acest rol, care s-a intamplat sa fie chiar ultimul din cariera sa.

La aniversarea bunicului Maligan, asadar, invalid si aproape mut, se aduna copii, nepoti, fosti angajati pe care i-a ajutat in diverse moduri inainte de ’89, pe cand lucra pentru Securitate. In timp ce bunicul asculta un concert de muzica clasica, restul neamurilor se invart prin casa aranjand masa, perioada in care ies la iveala diverse probleme – multe tipic romanesti: rude varstnice care evalueaza mai mult sau mai putin discret bunurile de prin casa, pentru ca odata ce bunicul trece pe luma cealalta, sa si le insuseasca; rude mai tinere care si-au facut o viata in afara tarii si, desi situatia lor actuala nu e roz, tin cu dintii de aparenta de opulenta in care (nu) se (mai) scalda; nepotisme, amintiri din Epoca de aur, divorturi urate, adolescenti cu probleme grave si copii acaparati de electronice, in mod firesc, si nu de conflictele din familie.

Conflictul cel mai agresiv este cel care separa neamurile lui Maligan in doua tabere: unii care vor ca batranul sa se spovedeasca, pentru ca la varsta lui nu se stie cat o mai duce, iar altii care pretind ca omul e ateu si ca nu vrea sub nicio forma sa treaca prin aceasta procedura. Cele mai interesante scene sunt probabil chiar acelea in care interactioneaza cei doi preoti si psihologul, chemati independent unul de altul sa stea de vorba cu bunicul. Fiecare considera ca batranul ar trebui sa fie „clientul lui” si isi argumenteaza pe rand pozitia, lasand impresia unor fiinte supranaturale care se lupta pentru sufletul unui muritor. Pacatul omenesc si ispasirea lui sunt vazute extrem de diferit de reprezentantii bisericii si de doctor si nici unul nu este dispus sa inteleaga sau sa accepte teoriile celuilalt.

Iar scenele cele mai emotionante ale filmului sunt probabil acelea in care ii vedem doar chipul lui Radu Maligan: desi el nu spune nimic, niciodata – are un aparat care l-ar ajuta sa vorbeasca, dar, desi e pomenit de cateva ori, nu apuca sa-l foloseasca deloc – expresiile de pe figura lui sunt extrem de graitoare, mai ales disperarea care apare spre final, cand tot scandalul declansat de rude e deja prea mult pentru el si barbia incepe sa ii tremure, iar ochii sa ii inoate in lacrimi. Imaginile te fac, ca spectator, sa iti amintesti ca in fond e vorba de un om ajuns aproape de capatul calatoriei prin lume, care nu mai are control asupra propriei vieti si care nu mai are nici macar puterea de a asculta planurile pe care ceilalti vor sa i le impuna, si tot ce ii ramane este sa priveasca totul cu neputinta si frustrare.

„Aniversarea” a avut premiera internationala in luna octombrie la Festivalul de Film de la Varsovia, iar pe 10 noiembrie intra in cinematografele din Romania.