Sa faci parte dintr-o minoritate nu a fost niciodata usor, mai ales daca vorbim de una sexuala. Daca in prezent viziunile unora s-au mai largit si lupta pentru drepturi egale e in plina desfasurare, cel putin in anumite zone ale lumii, in anii ’80 era destul de complicat sa fii altfel decat majoritatea.

Regizat de sicilianul Luca Guadagnino („Io sonno l’amore”, „A Bigger Splash”), „Call Me by Your Name/Striga-ma pe numele tau” infatiseaza o relatie intre doi tineri de acelasi sex dintr-o perspectiva gratioasa si tulburatoare. Elio, un tanar de 17 ani venit cu parintii in vacanta de vara undeva in nordul Italiei, se indragosteste cu toata forta varstei de Oliver, venit ca asistent arheolog temporar al tatalui sau, Profesorul Perlman, specializat in cultura greco-romana. Cei doi se feresc mult timp sa-si arate sentimentele pe care le au unul fata de altul, ambii flirtand cu cate o tanara venita si ea in vacanta, pana in momentul in care nu mai au nicio solutie decat sa traiasca ceea ce simt – pentru ca, asa cum foarte precis subliniaza tatal lui Elio, natura se foloseste de cele mai viclene mijloace pentru a ne gasi punctele slabe.

In prima ora, filmul nu lasa sa se intrevada prea mult din ce urmeaza. Vedem o familie a anului 1983, venita la casa de vacanta, o vila plina de istorie, construita cu cateva secole in urma, si diversi prieteni care ii viziteaza. Mesele, la care bucatareasa Mafalda ii cheama cu un clopot care rasuna in toata casa, se iau intr-o gradina verde, si contin mare parte din esenta Italiei rurale: espresso, oua de la tara, suc de fructe stoarse pe loc, frizzante, tigari, destindere. Discutiile, care au loc in engleza, franceza si italiana, se invart in jurul cartilor, al muzicii si al formelor de relaxare, oamenii canta la pian, ies cu bicicletele in peisajele decadente ale Italiei rurale sau trandavesc pe marginea unui bazin in pantaloni scurti, ferindu-se de soarele toropitor.

Insa din momentul in care Elio isi face curaj sa se deschida fata de Oliver, atmosfera se transforma intr-una coplesitoare si impresionanta. „E ceva ce nu stii?” il intreaba Oliver admirativ pe Elio dupa ce acesta ii povesteste despre una dintre bataliile din Primul Razboi Mondial care avusese loc in zona. „Nu stiu nimic despre lucrurile care conteaza”, ii raspunde adolescentul si din acel moment totul se schimba intre ei. Intensitatea relatiei pe care o tin ascunsa (cred ei), felul cum aleg sa o traiasca, descoperirile, renuntarile fac din acest film unul care isi merita locul intre nominalizatele la Oscar de anul acesta. Daca Armie Hammer, cel care il interpreteaza pe Oliver, cucereste printr-un fizic imbietor, o atitudine increzatoare si o sensibilitate bine strunita, Timothée Chalamet face un rol cu adevarat exceptional, oferindu-i personajului sau Elio tot avantul adolescentin, toate ezitarile, sperantele si framantarile unui tanar curios, citit, dar care abia acum intelege anumite aspecte ale vietii din afara cartilor. „Call me by your name and I’ll call you by mine” este fraza care ii leaga pe Elio si Oliver, este secretul lor, este viata lor pe care n-au dreptul s-o traiasca asa cum simt. Inocenta lui Elio il induioseaza pe Oliver si mintea lui ascutita il face sa-l admire, in timp ce Elio vede in Oliver un model si traieste cu impresia ca nu se ridica la inaltimea lui, ca nu e la fel de bun ca el in nicio privinta.

Parintii lui Elio, pe de alta parte, sunt doi oameni trecuti prin viata, pe care oricine i-ar vrea alaturi: culti, eleganti in comportament, rezervati, intelegatori si dovedind o profunzime a mintii pe care orice tanar si-ar dori-o de la parintii lui. De altfel, fie si numai pentru monologul-lectie de viata al tatalui, care pana atunci aparuse cu discretie in peisaj, merita vazut filmul, pentru ca nu ai cum sa nu-i aplauzi intelepciunea, bunatatea si deschiderea cu care ii comunica fiului invataminte greu de sintetizat si de transmis.

„Striga-ma pe numele tau”, bazat pe romanul „Call Me by Your Name” de André Aciman, va intra in cinematografele din Romania pe 9 februarie, distribuit la noi de InterComFilm.