Trupa israeliana de oriental metal Orphaned Land, care a lansat de curand albumul „Unsung Prophets and Dead Messiahs”, a fost headliner-ul evenimentului organizat de Maximum Rock pe 9 martie in clubul Flying Circus din Cluj-Napoca, la care au mai luat parte si formatiile Lunarsea, Subterranean Masquerade si E-an-na.

Cum n-am fost la concert in calitate de reprezentant media, ci de fan Orphaned Land si Subterranean Masquerade – fan care si-a luat biletul imediat ce s-au pus in vanzare 🙂 -, n-am fost prezenta decat la aceste doua concerte ale serii de 9 martie.

Pe cei de la Subterranean Masquerade i-am vazut live prima data acum trei ani in Tel Aviv, cand si-au lansat albumul „The Great Bazaar”. Au umplut scena, erau vreo 7-8, ba uneori chiar 9 insi, cu tot cu instrumentisti, vocalist si invitati si au facut o atmosfera extraordinara pentru ca au nu doar o muzica extrem de interesanta, un mix foarte reusit de progressive cu muzica orientala, cu heavy, cu growl-uri death si cu o atingere de carnaval, ci sunt si foarte energici si stiu cum sa isi trezeasca publicul si sa-l integreze in viziunea lor de concert. Pe 9 martie, la Cluj, am avut parte exact de acest tip de eveniment. Desi Flying Circus nu poate gazdui decat 100 si ceva, poate 200 de oameni, cei prezenti care au umplut spatiul au fost cuceriti de prestatia Subterranean Masquerade, de vocea clean a lui Davidavi Dolev si de growl-urile lui Eliran Weizman, de muzica lucrata si complexa, de energia generala a trupei. Piesele cantate vineri seara au fost atat de pe „The Great Bazaar”, cat si de pe cel mai nou album, „Vagabond”, foarte apreciat atat de critici, cat si de fani.

Motivul principal pentru care am ajuns tocmai pana la Cluj au fost cei mai de succes metalisti ai Israelului si anume Orphaned Land. Cine i-a mai vazut, stie ca la fiecare concert al lor mergi ca la o petrecere, unde ai parte de muzica de calitate, de replici spirituale intre piese si, uneori, de discursuri despre pace si iubire, pentru ca asa sunt ei: niste muzicieni foarte talentati, care imbina cu gratie metalele grele cu ritmurile orientale, dar si niste oameni calzi, atenti cu fanii lor si care incurajeaza spargerea granitelor dintre popoare si religii. Fiecare piesa a lor vorbeste fie despre conflictele din Orientul Mijlociu, fie despre metehnele lumii contemporane, fie despre iubirea care ar trebui sa ne conduca pe toti si sa mature toate barierele ridicate de ignoranta si rea-vointa.

De la stanga la dreapta: Chen Balbus, Idan Amsalem, Kobi Farhi, Matan Shmuely, Uri Zelha
De la stanga la dreapta: Chen Balbus, Idan Amsalem, Kobi Farhi, Matan Shmuely, Uri Zelha

Vineri seara, cei de la Orphaned Land au pus accentul pe cel mai recent album al lor, „Unsung Prophets and Dead Messiahs”, care de altfel este si motivul acestui turneu european care i-a adus si in Romania. Alcatuit pe tiparul unui album conceptual, „UPDM” este un strigat de revolta impotriva coruptiei, a lipsei de educatie, a privarii de libertati si drepturi, a politicienilor care fac si desfac lucrurile dupa bunul plac. Pentru playlistul de pe 9 martie au ales cele mai reprezentative piese, cele mai puternice, apartinand unor tempo-uri diferite: „The Cave”, cea care deschide albumul si care incepe suav, insa continua cu toata forta instrumentelor si a vocalistului (care are de atacat atat parti clean, cat si growl-uri), alaturi de corurile care ii dau o maretie imposibil de negat; „We Do Not Resist”, o piesa foarte viguroasa si cu versuri dure, care ii satisface mai ales pe fanii albumelor vechi ale trupei; „In Propaganda” si „All Knowing Eye”, doua cantece melodioase si emotionante; „Like Orpheus” (cantata pe album impreuna cu Hansi Kursch de la Blind Guardian), care spune o poveste des intalnita in viata reala, a unor tineri provenind din familii religioase, care asculta metale grele si merg pe ascuns la concerte, pentru ca lumea din care vin i-ar condamna pentru aceste fapte si pe care muzica ii aduce impreuna. Nu au fost uitate nici melodii vechi si iubite de public precum monumentalele „The Birth of the Three” sau „Ocean Land” (la care, pe langa Kobi, se face auzita si vocea lui Matan din spatele tobelor), alaturi de alte hituri precum „Sapari” sau „Let the Truce be Known”.

Trupa a cantat, audienta a cantat si ea si s-a manifestat din plin cu aplauze si ovatii si chiar cu vreo doua mosheli :), totul a decurs minunat – pana cand s-a apropiat finalul. Piesa de inchidere a concertelor Orphaned Land este de fiecare data, fara exceptie, „Norra el Norra”. Asa ca atunci cand i-am vazut pe Kobi, Uri, Chen, Matan si Idan ca ies din raza noastra vizuala si isi iau la revedere fara sa fi cantat piesa, am continuat sa aplaudam si sa strigam numele trupei, stiind ca inca nu au terminat show-ul. Numai ca dupa ce au intrat in culise, imediat dupa ei a intrat un reprezentant al organizatorilor. Tot el a iesit dupa cateva minute singur (timp in care sala striga si aplauda) si ne-a anuntat ca trupa nu va mai reveni, pentru ca locul in care ne aflam va fi imediat transformat in discoteca, cerandu-ne sa intelegem acest aspect si sa pornim spre iesire. Afara, am discutat cu doi dintre membrii Orphaned Land, care erau la fel de surprinsi si de nemultumiti de situatie ca si noi si au tinut sa ne precizeze ca nu a fost alegerea lor sa nu mai revina pe scena si ca nu au avut nicio idee ca se va intampla asa. Din fericire, se zvoneste ca Orphaned Land va mai avea anul acesta in Romania inca cel putin un concert, asa ca spiritele s-au mai calmat si s-au pus pe asteptat urmatoarea intalnire. 🙂