S-au facut atatea filme despre Iisus din Nazaret de-a lungul anilor inca era timpul ca cineastii sa se mai concentreze si pe alte personaje care au gravitat in jurul lui. Asa ca Garth Davis, regizorul aclamatului si premiatului „Lion”, a pus reflectoarele pe nimeni alta decat controversata Maria Magdalena.

Daca va asteptati ca in „Mary Magdalene” sa vedeti bordeluri si batai cu pietre, va spun din start ca n-o sa se intample asa ceva. Viziunea scenaristilor (care, ca tot am ajuns la ei, nu s-au prea omorat cu textele, construind o poveste cam stravezie) nu o impartaseste pe cea a Papei Grigorie cel Mare care a declarat sus si tare – desi in Biblie nu apare asa ceva – ca femeia era prostituata. Desi de vreo 50 de ani Biserica Catolica a corectat declaratia, spunand ca nu, Maria Magdalena nu a fost prostituata, in memoria colectiva i-a ramas cumva acest stigmat.

Asadar, in filmul lui Davis, Rooney Mara – care, nu pot sa nu remarc, are o figura uimitor de frumoasa chiar si fara machiaj – ne arata o Maria revolutionara, care nu are chef sa se marite si nici sa-si umple casa de copii. Asa ca, in momentul in care Iisus zis Invatatorul, care propovaduise o vreme in Magdala, isi strange lucrurile si pleaca impreuna cu ucenicii sai mai departe spre Cana Galileii, femeia isi lasa tatal si fratii si pleaca si ea impreuna cu grupul. Iisus, asa cum il stim si din Evanghelii, este un tip pacifist, care incurajeaza oamenii sa fie drepti unii cu altii, sa nu urasca si sa il iubeasca pe Dumnezeu, pentru ca doar asa Imparatia va fi a lor. In plus, le imbarbateaza pe femei, sugerandu-le sa nu se lase dominate de niste soti sau tati nedrepti, care le cer supunere, ci sa-l iubeasca mai mult pe Dumnezeu si sa isi caute libertatea in El. De altfel, el face din Maria, spre usoara iritare a unora, un fel de aghiotant al sau, care il ajuta cu ravna in misiunea pe care o are de indeplinit.

Cuvantul Imparatie, de care spuneam mai sus, ridica probleme nu doar printre romani, care nu intelegeau ce nevoie au evreii de un imparat, cand il au pe cel al Romei, ci si in randurile apostolilor sai, pentru ca ei au impresia ca rolul lui Iisus si implicit al lor este de a rasturna imperii, de a imbogati saracii si de a instaura puterea lui Dumnezeu pe pamant. Interesanta este, din acest punct de vedere, si perspectiva din care e vazut Iuda. Legat de acest personaj biblic s-au facut de-a lungul timpului tot felul de speculatii; dar filmul alege sa nu-l arate nici ca pe unul care l-a vandut pe Iisus pentru ca era ahtiat dupa bani, nici ca pe unul care nu credea in Iisus si l-a tradat din acest motiv, ci ca pe un individ care dimpotriva, credea atat de tare in partea divina a invatatorului sau incat era convins ca actiunile miraculoase ale acestuia vor reusi sa il reuneasca pe vecie cu familia lui – sotia si fetita care ii murisera. Iar in momentul in care Iuda incepe sa inteleaga ca Iisus nu are de gand sa pogoare o Imparatie asa cum credea el, il tradeaza, sperand ca, odata capturat de romani si maltratat, va fi obligat sa actioneze asa cum spera el. Dar cand nici de data asta Iisus nu-i satisface asteptarile, Iuda… stiti ce face, ca scrie in Biblie.

Cat despre Maria, ea il urmeaza pe Iisus pentru ca acasa, in satul ei, in familia ei, simte ca nu are niciun rost, iar viata in grupul lui Iisus ii aduce bucurie, pentru ca il poate iubi pe Dumnezeu si ii poate ajuta si pe altii sa invete sa traiasca in El. De altfel, Maria pare a fi singura care intelege mesajul real al invatatorului, acela de a raspandi lumina, iubirea si pacea printre oameni.

Desi a avut cateva momente de intensitate artistica, filmul este in general lipsit de zvac si nu prea emotionant, scenariul lancezeste de multe ori, in unele dialoguri sunt lasate spatii nejustificate intre replici, iar vreo doua scene sunt putin rupte de context, ca si cum ar fi fost uitate la montaj. Partea buna e ca Joaquin Phoenix face un Iisus adecvat – incrancenat, macinat de ganduri, dedicat mantuirii omenirii pacatoase -, iar perspectiva filmului este una egalitarista, aratand ca femeile sunt si ele oameni cu drepturi si ca locul Mariei Magdalena a fost nu printre proscrisi, ci printre apostoli.

In cinematografele din Romania, premiera filmului distribuit la noi de Ro Image va avea loc pe 30 martie.