Castigatorul Globului de aur pentru Cel mai bun film strain la ceremonia de anul acesta, „In intuneric/Aus dem Nichts” (drama, coproductie Germania-Franta, 2017) a deschis in seara de 18 aprilie Festivalul International de Film Cinepolitica, editia a saptea, la Cinema Elvire Popesco din Capitala.

Cel mai recent film al regizorului Fatih Akin, „In intuneric”, este interzis persoanelor sub 18 ani. Desi violenta nu e prea mare in ceea ce priveste imaginile, ea exista la un alt nivel intr-o cantitate potential tulburatoare. Katja este o etnica germana casatorita cu un turc, care, intr-o zi, se pomeneste ca niste neo-nazisti ii arunca in aer sotul si copilul, pentru ca ei nu accepta in statul lor elemente non-germane. Desi Katja o vede pe cea care pune bomba, dovezile adunate de acuzare nu sunt suficiente pentru a-i condamna pe cei doi suspecti (femeia cu bomba si sotul ei), astfel incat sunt achitati. Cosmarul Katjei pare sa nu se mai sfarseasca, dar mortilor trebuie sa li se faca dreptate…

Cadrele apropiate surprind furia Katjiei, ba mocnita, ba exprimata, tigarile pe care le fumeaza non-stop, durerea ei, in timp ce pe fundal se aude si uneori se vede si aproape ca se si simte ploaia care cade necontenit intr-un oras gri, cuprins de sobrietate. Ancheta care avanseaza rapid pare sa-l suspecteze initial pe sotul ucis ca ar fi fost implicat in cine stie ce activitati ilegale, religioase sau politice, atat din cauza faptului ca era imigrant, cat si pentru ca in trecut fusese inchis pentru trafic de droguri. Prejudecatile ies la iveala mai ales in familia Katjei, care in mod evident nu vazuse cu ochi buni casatoria ei cu un turc cu trecut dubios – desi, dupa casatorie si nasterea copilului, omul nu se mai atinsese de droguri si isi deschisese un birou de consultanta la care lucra cinstit, fara sa aiba activitati cu substrat politic si fara sa fie un musulman practicant.

Ideile preconcepute, sistemul juridic defectuos si incapacitatea lui de a face dreptate o duc pe Katja la disperare, pana cand, in cele din urma, in mintea ei nu mai exista decat gandul razbunarii. Ce poate face un individ care a pierdut totul? Cum isi poate continua viata fara oamenii cei mai iubiti? Si ce fel de viata e aceea intr-o lume dominata de nedreptate, dusmanie si rea-vointa? Indiferent ce decizie ia un om pus intr-o situatie limita, e greu sa-l judeci, e imposibil sa-i etichetezi actiunile ca fiind normale, anormale, corecte, intelepte sau nu. Cert e ca filmul lui Fatih Akin e departe de a fi o fictiune, pentru ca in lume exista sfasietor de multe Katjii si un numar halucinant de fiinte subumane care ucid o persoana doar pentru ca nu sunt de acord cu religia ei, culoarea pielii sau locul in care s-a nascut.

Festivalul International de Film Cinepolitica aduce si anul acesta filme puternice, marcante, de la care iesi un pic diferit fata de cel care ai intrat. Aseara, sala a fost plina, si Copel Moscu, directorul festivalului, ne-a multumit pentru prezenta si ne-a spus ca organizatorilor nu le-a fost usor sa aleaga cele mai de impact filme din multitudinea primita, dar s-au straduit. Pentru cinefilii care gusta si altceva in afara de blockbustere, Cinema Elvire Popesco si Institutul Balassi gazduiesc Cinepolitica 2018 pana duminica inclusiv, iar programul complet al proiectiilor poate fi consultat cu un click AICI.

In aceasta seara, competitia incepe la ora 18:00, cu OF FATHERS AND SONS (regia Talal Derki, Germania / Siria / Liban, 2017, 99′), urmat de THE INVISIBLES (regia Claus Rafle, Germania, 2017, 110′) la ora 20:00, ambele la Elvire Popesco.