Desi titlul „Budapest Noir” v-ar putea duce cu gandul la un film noir, el este si nu este: pe de o parte, nu e nici alb-negru si nici nu are iluminarea slaba a filmelor noir, dar pe de alta parte actiunea se pliaza pe cea a filmelor de gen, pentru ca pelicula are in centru un redactor care face pe detectivul intr-o societate corupta.

Regizat de Éva Gárdos, „Budapest Noir” are ca intriga o crima pe fundal istoric, pe care un redactor zelos se zbate sa o investigheze, iar cercetarile il duc in cu totul alt loc decat ar fi zis la inceput. Desi initial toata lumea e convinsa ca acest caz nu are nimic special si ca e vorba de o prostituata ca orice alta, ucisa pe o strada din oras din cauza meseriei, redactorul simte ca e vorba de ceva mai mult si incepe sa faca valuri; el nu se lasa descurajat nici cand e luat peste picior, nici cand observa ca oameni care ar putea sa-l ajute sunt reticenti in declaratii si nici macar cand vreo patru-cinci baieti periculosi il umplu de sange si il sfatuiesc sa lase balta cautarile.

Budapesta anului 1936 manifesta o apropiere de doctrinele lui Hitler, iar evreii din oras incep sa isi dea seama ca vietile lor sunt pe cale de a se schimba pentru totdeauna. Coruptia si intimidarea sunt in floare, iar redactorul Gordon Zsigmond (Krisztián Kolovratnik) e printre putinii care au curajul de a cauta adevarul chiar si atunci cand viata ii este amenintata. Krisztina, iubita lui in reprize, are si ea defectul de a-si baga nasul in chestiuni delicate, astfel ca nu de putine ori, in calitate de fotograf, este agresata verbal sau chiar lovita. Cat despre Zsigmond, acesta are darul de a sta mai mult cu ochii vineti si degetele rupte, pentru ca investigatiile pentru articole il duc in locuri interzise, printre oameni care nu dau doi bani pe viata cuiva, pe moralitate sau pe corectitudine.

Personajul principal e foarte frumos construit, Zsigmond nefiind nici pe departe un credul atunci cand vine vorba de meseria lui. Stie cand trebuie sa fie dur, cand trebuie sa se poarte ca un seducator si cand trebuie sa-si lase libere sentimentele umane de compasiune si empatie. Daca in viata profesionala e un bataios care e constient, totusi, ca, desi adevarul e cel mai important, acesta nu poate fi spus intotdeauna in intregime, in viata personala nu reuseste sa-si defineasca sentimentele fata de Krisztina si sa ia decizii clare. E un personaj care devine imediat simpatic nu doar printr-un chip placut, cat mai ales prin atitudinea sa nabadaioasa si zeflemitoare, care aduce de cateva ori zambete printre cei din fata ecranului. In plus, filmul are de castigat in fata spectatorilor si prin scenografie si printr-o coloana sonora interesanta.

„Budapest Noir”, realizat dupa romanul cu acelasi titlu scris de Vilmos Kondor, este distribuit la noi de Cine Europa si va avea premiera in cinematografele din Romania pe 13 iulie.