Teen-Fest 2018, festivalul de teatru dedicat adolescenților (dar nu numai, aș adăuga) își continuă drumul până pe 7 octombrie, cu spectacole și evenimente conexe care să trezească interesul tinerilor, îndemnându-i să se apropie de cultură.

Foto: Dragoș Dumitru

Seara de 2 octombrie a fost dedicată unui spectacol interpretat de actori ai Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu pe scena de la Odeon și realizat după o piesă de notorietate: „R.U.R.(Rossum’s Universal Robots)” de Karel Čapek. Dramaturgul ceh a scris piesa în 1920, el fiind cel care a introdus pentru prima dată în scrieri cuvântul „robot” – deși, după propriile mărturisiri, fratele său Josef a fost cel care l-a inventat. În engleză acest cuvânt nu exista, iar în cehă însemna „muncă forțată”.

Piesa vorbește despre o lume în care un anume Rossum, ajuns pe o insulă pentru a studia biologia marină, a descoperit o chimicală care îi permitea să creeze oameni. Fiul său, însă, mai practic, a început să creeze oameni căror nu le-a pus suflet, deci un soi de oameni-roboți, din materie organică, fabricând astfel muncitorii perfecți. Acești oameni roboți se supuneau celor trei legi, pe care le-ați întâlnit în cam toate cărțile și filmele cu roboți și anume 1. să nu facă rău omului; 2. să asculte ordinele acestuia (cu excepția faptului în care ar intra în contradicție cu prima lege) și 3. să își protejeze existența (atâta vreme cât acest lucru nu intră în contradicție cu prima și a doua lege).

Treaba merge strună, lumea începe să cumpere roboții, exporturile cresc de la o zi la alta și anii trec. Când fiica unui industriaș important vine în vizită la fabica Rossum, cu intenția de a discuta cu roboții și de a-i determina să își analizeze condiția, să iasă din acest tip de sclavie și să-și trăiască viețile după bunul plac, lucrurile încep să se schimbe.

Deși aparent ea este atrasă în sistem, rămânând la fabrică și căsătorindu-se cu directorul general, pe ascuns încearcă să îl determine pe unul dintre responsabilii cu producția să le dea roboților și suflet, pentru a-i umaniza complet. Iar când bulgărele începe să se rostogolească, însăși existența speciei umane este pusă sub semnul întrebării. Va salva ceva omenirea? Sau măcar… omenia?

Spectacolul, regizat de Vlad Cristache și jucat în limbă germană, ne-a arătat povestea într-un mod inedit, sub forma unei instalații-concert, cu momente muzicale apăsătoare (trupa Kraftwerk, ai cărei membri sunt considerați părinții muzicii electronice, a furnizat muzică live), cu o coregrafie spectaculoasă și decoruri care au susținut vizual un text dramatic, dens și copleșitor.

Actorii – Valentin Späth, Anca Cipariu, Daniel Plier, Daniel Bucher, Renate Müller-Nica, Ali Deac, Emőke Boldizsár, Fabiola Petri, Robert Fekete, Adrian Neacșu, Cristina Blaga, Veronica Arizancu, Eduard Pătrașcu, Pali Vecsei, Cristian Iordan, Flavius Haiducescu, Gabriel Popescu, Andrada Oltean, Larisa Miskolczi, Andrei Suveica, Alexandrina Grecu, Darius Prodan, Alis Pelle, Cezara Crețu – au interpretat cu suflet (deși unii erau roboți :)) rolurile atribuite, iar adolescenții din sală au părut impresionați de cele văzute.

Teen-Fest continuă până pe 7 octombrie, iar programul spectacolelor poate fi consultat AICI.