După cele trei recomandări de lectură pe care vi le-am făcut săptămâna trecută, a venit rândul altor trei volume să vă fie supuse atenției. Iată ce v-am pregătit pentru acest final de săptămână!

Harriet Lerner – Ghidul căsniciei, volum apărut la Editura Herald

Minunat, veți zice, încă una care vine să ne spună NOUĂ cum să ne trăim viețile și ne dă sfaturi despre ce să facem în propria casă! Să știți că Harriet e o doamnă tare simpatică și care spune lucrurilor pe nume, vorbind de multe ori din experiența proprie de femeie căsătorită de multe zeci de ani, din experiența de mamă, noră, fiică. Pentru că o căsnicie arareori înseamnă doar doi oameni, e necesar să înveți să te porți nu doar cu soțul/soția, ci și cu alte persoane din jur care pot avea o influență asupra relației voastre.

Vă spun din start, e foarte posibil să nu fiți de acord cu toate cele 106 îndrumări ale autoarei în ceea ce privește menținerea unei căsnicii fericite, dar cu siguranță o să vedeți că măcar o parte dintre ele sunt demne de atenție. Pentru că sunt fie lucruri simple, fie soluții practice la care poate nu v-ați gândit niciodată că ar putea merge dar pe care le puteți aplica în diverse situații. În mare, regulile s-ar putea rezuma așa: păstrează o atmosferă plăcută în casă, ai grijă ce și cât critici, fii mai atent/ă la ce are de spus cea/cel de lângă tine, nu uita de sex, lasă-i și pe alții să te ajute cu copiii, nu faceți voi totul și, nu în ultimul rând, nu uita de prima ta familie – înainte să fii soț/soție, o mamă și un tată s-au ocupat de tine și te-au îndrumat o bună parte a vieții, așa că nu uita să te interesezi de ei și să petreceți timp împreună.

Volumul face parte din campania „Te așteptăm în librărie!” a Editurii Herald, care durează până pe 1 noiembrie.

Oleg Garaz – Territoria, volum apărut la Editura Nemira

Nu auzisem niciodată de Oleg Garaz, deși până în prezent a scos multe volume, poate pentru că este de formație muzicolog și lucrările lui se învârt în această zonă. Nu știu unde să clasez „Territoria”, ar putea fi un roman oarecum autobiografic, ar putea fi un volum de trei povestiri sau ar putea fi un roman despre un bărbat care ni se înfățișează cu toate fațetele sale.

Dacă alegem ultima variantă, acest bărbat ni se prezintă mai întâi în raport cu tatăl său, personaj de o masculinitate copleșitoare, pe care fiul o admiră, dar nu reușește s-o observe la el însuși. Viața și moartea tatălui sunt analizate până la nivel celular, anumite întrebări ale fiului își găsesc treptat răspuns, în timp ce alte situații rămân învăluite în mister pentru totdeauna. Ulterior, suntem transportați în copilăria și tinerețea acestui bărbat, care își descoperă un eu interior complet diferit de el, care îl îndeamnă să facă lucruri pe care el nu le-ar fi făcut niciodată. Crescând, însă, înțelege că nu toată lumea are în interior un prieten de nedespărțit cum are el și mai înțelege că nu are nevoie de alții pentru a fi fericit, dimpotrivă: „Socializarea am perceput-o de la bun început drept inutilă. Obligativitatea existenței colective a fost o teroare.” În final, trecem prin experiența militară a bărbatului, unde analizează comportamentul superiorilor, al colegilor și propriile gânduri care îl macină în toată această perioadă.

Susan Ronald – Hoțul de artă al lui Hitler, volum apărut la Meteor Publishing

Susan Ronald, fost bancher de investiții, specializată în restaurarea clădirilor istorice, este autoarea multor cărți pe teme istorice, dar și scenaristă și producătoare de film. Ideea cărții despre Hildebrand Gurlitt, dealerul și istoricul de artă german, care a făcut tranzacții cu ceea ce se numea „artă degenerată” în vremea Germaniei naziste, i-a apărut în 1998. Întâlnirea aranjată cu un director de bancă elvețian i-a produs și întâlnirea absolut întâmplătoare cu numele lui Gurlitt, negustorul de artă al lui Hitler.

De atunci, în urma multor ani de documentare, discuții, săpături, Susan a reușit să adune în acest volum o multitudine de informații despre cel care, trăind aproape în anonimat, a reușit să facă trafic cu artă furată și să strângă el însuși o colecție de peste 1400 de opere aparținând lui Chagall, Picasso, Toulouse-Lautrec și mulți alții. Volumul îl urmărește încă din copilăria liniștită și fără griji, la tinerețea plină de nemulțumiri și activitatea în slujba lui Hitler, autoarea construindu-i portretul pe fundalul politic, economic și cultural al primei jumătăți a secolului al XX-lea, incluzând cele două războaie mondiale.