Volumul „Stresul – 8 strategii de gestionare” de Elizabeth Anne Scott ne este util tuturor căci, să recunoaștem, stresul este una dintre afecțiunile secolului.

De câte ori nu spunem sau nu auzim, în convorbirile cu cei din jur, expresii precum „sunt prea stresat”, „nu pot dormi de stres”, „mănânc prea mult, de stres” și multe altele din aceeași categorie. Stresul este, conform psihologilor, dar și medicilor, nu doar o problemă în sine, ci una care atrage și alte probleme de sănătate, agravându-le pe cele existente. Dacă vă confruntați cu stresul zilnic, e posibil să aveți și dureri de cap, să vă înțepenească și spatele, să vă pomeniți și cu dureri gastrice etc. Cum stresul face parte din viața noastră și e greu să-l înlăturăm complet, ce putem face, pentru o viață mai sănătoasă, este să învățăm cum să-l manageriem – ceea ce ne propune și Elizabeth Anne Scott în volumul „Stresul – 8 strategii de gestionare” (Editura Herald).

Stresul – 8 strategii de gestionare care chiar funcționează

Funcționează, cu condiția să le punem în aplicare și să ne ținem de ele. Veți vedea că aceste 8 strategii propuse de Elizabeth Anne Scott nu implică cine știe ce acțiuni ieșite din comun, care să necesite cunoștințe de specialitate, investiții materiale sau exerciții ciudate. Concret, ne fac să ne oprim puțin, să ne privim cu atenție pe noi înșine, obiceiurile, reacțiile, relațiile și să înțelegem că, de fapt, depinde doar de noi și de nimeni altcineva să micșorăm stresul și să ne străduim zilnic pentru viața armonioasă pe care ne-o dorim.

Autoarea ne asigură, deci, că putem pune în practică 8 strategii de gestionare a stresului:

1. Să ne conștientizăm stresorii, adică să știm cine și ce ne stresează: că e vorba de serviciu, de lipsa stimei de sine, de anumite relații toxice sau alte situații.
2. Să învățăm să neutralizăm propria reacție la sursele de stres, prin practicarea unor exerciții de respirație, a relaxării musculare, a discuțiilor cu noi însine.
3. Să avem grijă de corpul nostru, din punct de vedere al sănătății, al alimentației, al exercițiilor fizice, al îngrijirii exterioare, al somnului, pentru că dezechilibrele din aceste sectoare ale vieții devin negreșit surse de stres.
4. Să obținem starea mentală potrivită, prin reglarea percepțiilor, a tiparelor de gândire și a atitudinilor dobândite în timp.
5. Să reducem stresorii când este posibil: adică să învățăm să nu ne mai frământăm pentru orice lucru mărunt, să învățăm să spunem NU, să ne organizăm activitatea în așa fel încât să nu stăm cu teama că nu avem timp pentru toate.
6. Să cultivăm relații sănătoase, atât personale, cât și profesionale, prin dezvoltarea abilităților noastre, prin stabilirea unor limite, prin respect și empatie.
7. Să punem în aplicare psihologia pozitivă, adică să vedem partea bună a lucrurilor.
8. Să practicăm obiceiuri durabile de formare a rezilienței.

Dacă toate acestea vi se par prea vagi, nu aveți de ce vă teme. Fiecare dintre cele 8 strategii de gestionare a stresului sunt dezvoltate atent de autoare, care ne învață cu răbdare lucruri cât se poate de concrete în fiecare capitol, de la cum să reușim să ținem o dietă dacă nu suntem mulțumiți de aspectul nostru fizic și până la cum să vorbim cu acel unchi care, la reuniunile de familie, face tot felul de comentarii rasiste sau sexiste. 🙂

Cartea este inclusă în campania „Te așteptăm în librărie. Cărți deschise pentru minți deschise”, demarată de Editura Herald la 1 august, și poate fi cumpărată cu o reducere de 20% din librăriile partenere campaniei, până pe 1 noiembrie.