Festivalul Internațional „George Enescu” merge înainte, iar în seara de 2 septembrie am încercat experiența London Symphony Orchestra la Sala Palatului.

London Symphony Orchestra a atins o asemenea faimă încât este recunoscută în lume doar prin simplele inițiale ale numelui său – LSO. Încă de la crearea sa, în anul 1904, LSO și-a asumat un rol de pionier, păstrat cu mândrie și dezvoltat constant până în zilele noastre.  A fost prima orchestră britanică deținută chiar de muzicienii care o compuneau, formulă păstrată până azi. A fost una dintre primele orchestre din lume care au făcut înregistrări pentru gramofon și muzică de film, fiind orchestra cu cele mai multe înregistrări din lume. De asemenea, a fost prima orchestră care a avut seri de transmisiune în direct pe un canal de televiziune. Prezența London Symphony Orchestra la Festivalul Enescu 2019 înseamnă două apariții la Sala Palatului, pe 2 și 3 septembrie, concertele fiind incluse în categoria Mari Orchestre ale lumii.

Sunet de legendă cu London Symphony Orchestra

Seara de 2 septembrie s-a deschis la ora 20:00 cu un fragment din opera „Oraşul invizibil Kitej”, aparținând compozitorului rus Nikolai Rimski-Korsakov, lucrare inspirată din legendele rusești. Și fără să cunoști acest detaliu, dacă te cufunzi în muzică, după primele câteva minute de acalmie, te trezești transportat într-un basm, auzi sănii cu clopoței, alergând prin păduri, vânt și zăpadă, auzi sunetul entuziasmului, al libertății și al pericolului și începi să-ți imaginezi creaturi fanstastice și povești din vremuri străvechi. Prin intermediul viorilor, al instrumentelor de suflat și de percuție, și, nu în ultimul rând, prin vitalitatea dirijorului (în cazul e față, fenomenalul Gianandrea Noseda), cel care a condus cu gesturi ferme ostilitățile, am ieșit din cotidian și am pășit pentru o vreme în lumea magică a lui Rimski-Korsakov.

Programul London Symphony Orchestra la Festivalul Enescu 2019 a continuat cu Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră în sol minor op. 16 aparținând altui compozitor rus, Serghei Prokofiev. Lucrare scrisă în 1913, arsă într-un incendiu de după Revoluția rusă din 1917 și rescrisă în 1923, Concertul nr. 2 a dat ocazia unei interpretări de senzație din partea pianistului Denis Matsuev, aplaudat de întreaga sală și ovaționat ca la meci minute în șir. Remarcat în anul 1998, în concursul internațional Ceaikovski, Denis Matsuev a avut o evoluție fulminantă, fiind considerat unul dintre cei mai proeminenți pianiști ai generației sale, virtuoz descinzând din cea mai grandioasă tradiție pianistică rusă.

Seara s-a încheiat cu Simfonia a VI-a în si minor op. 54, de Dmitri Șostakovici, lucrare compusă la finalul anilor `30, în plin elan revoluționar, și având ca sursă de inspirație poemele lui Mayakovsky.

Program 3 septembrie la Festivalul Enescu

În această seară, London Symphony Orchestra va fi prezentă la Sala Palatului din Capitală alături de Corul Academic al Radiodifuziunii Române. În program se regăsesc Enescu „Vox Maris” op. 31, Iain Bell „The Hidden Place”, ciclu de cântece pentru soprană și orchestră, Britten „Four Sea Interludes and Passacaglia” din „Peter Grimes” și Richard Strauss, Scena finală din opera „Capriccio”. Restul evenimentelor din programul principal al Festivalului Enescu și programele asociate pot fi consultate pe site-ul oficial www.festivalenescu.ro.