Festivalul Enescu: Orchestra de Cameră Dogma

Festivalul Enescu 2021 a ajuns la ultima zi de concerte, dar, înainte să ne luăm la revedere, trebuie să vă povestesc despre ce am văzut ieri la Sala Radio și anume Orchestra de Cameră Dogma.

Festivalul Enescu

Aflată pentru prima dată la Festivalul Internațional „Geoerge Enescu”, Orchestra de Cameră Dogma, fondată de violonistul Mikhail Gurewitsch, concertmaestru și director artistic, a susținut un concert fermecător pe 25 septembrie, la Sala Radio. Concertul, inclus în secțiunea festivalului intitulată Muzica secolului XXI, ne-a dat ocazia să ascultăm fragmente muzicale deosebite interpretate la viori, viole, violoncele și contrabas.

În prima parte a concertului am ascultat „Secvențe pentru orchestră de coarde” de Cornel Țăranu, urmată de „Viva Voce – Concertul nr. 2 pentru bayan” de Efrem Podgaits. La această piesă jucăușă, cu accente de dramatism, Orchestra de Cameră Dogma a avut-o alături pe acordeonista Ksenija Sidorova, o prezență plăcută și entuziastă, care a sporit și mai mult frumusețea acestei bucăți muzicale. Ulterior, Ksenija a interpretat singură o scurtă piesă originală pentru acordeon (care nu apărea în programul concertului) și anume „Revelation” de Sergey Voytenko.

Partea a doua a concertului a fost dedicată muzicii minimaliste, după cum ne-a spus concertmaestrul, înainte ca Orchestra să cânte „In Nomine” de Gavin Bryars, o piesă în care nu există nicio „explozie”, doar un dialog calm între instrumente. Piesa următoare, „Seven Rhymes for Glory”, compusă chiar de Mikhail Gurewitsch, a stabilit o conexiune între muzică și poezie, iar ultima bucată muzicală, „When Ingrid met Capa”, realizată de Michael Nyman chiar pentru Dogma, ne-a vorbit muzical despre presupusa relație dintre actrița Ingrid Bergman și fotograful Robert Capa.

La final, Mikhail Gurewitsch a mulțumit organizatorilor festivalului pentru rezistența de care au dat dovadă în aceste vremuri tulburi și publicului pentru că a venit totuși la concert, chiar și în condițiile impuse de autorități în această perioadă. Spre încântarea audienței, muzicienii au revenit pentru bis cu o piesă cu accente de jazz și rock, și anume „Springtime”, despre care concertmaestrul ne-a spus că are 20 de ani, fiind printre primele piese compuse de el, și încheind definitiv cu „Listen to the sound”.

Nu îi știam nici pe muzicienii de la Orchestra de Cameră Dogma, nici pe acordeonista Ksenija Sidorova înainte de a-i vedea la Festivalul Enescu, dar am fost plăcut surprinsă de muzica și de interpretările lor, așa încât vă recomand cu drag să-i ascultați.

Ultimul concert de la Festivalul Enescu din acest an este cel susținut la ora 19:30 de Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdan, dirijată de Daniel Harding la Sala Palatului. În program:

  • Enescu: Pastorale-Fantaisie
  • Wagner: Uvertura la opera Tannhäuser
  • Bruckner: Simfonia nr. 7 în mi major WAB 107

Accesul la toate concertele se face pe bază de bilet valid și Certificat verde sau dovada unui test antigen negativ. La Sala Palatului este organizat un centru de testare, între orele 14:00-18:00, pentru cei care au nevoie în ultimul moment de un test antigen. Spațiul de testare este organizat de Sanador, care oferă tarife preferențiale pentru spectatorii Festivalului, atât la acest centru, cât și în clinicile sale.

În încheiere, simt nevoia să le mulțumesc organizatorilor festivalului pentru efortul deosebit de a ne aduce și în acest an, în ciuda situației mondiale actuale, un eveniment de înaltă clasă, pentru ocazia pe care ne-au oferit-o de a vedea pentru prima dată sau de a revedea artiști renumiți, nume celebre pe scenele internaționale și pentru bucuria nemăsurată pe care muzica de calitate o trezește în sufletele noastre.

Share