„Moșteniri coregrafice: Împlinirea”, un film despre viața și cariera lui Oleg Danovski

Un nou episod din seria de documentare „Moșteniri coregrafice” îi este dedicat dansatorului și coregrafului Oleg Danovski, întemeietorul școlii românești de balet modern. Premiera documentarului „Moșteniri coregrafice: Împlinirea” va avea loc miercuri, 22 noiembrie, de la ora 18.00, la Cinema Muzeul Țăranului.

Moșteniri coregrafice: Împlinirea

Am văzut în avanpremieră prima parte a documentarului „Moșteniri coregrafice: Împlinirea”, omagiu adus lui Oleg Danovski, în spațiul somptuos al Operei București, pe 19 noiembrie. Daniela Andreea Zaharia, producătorul, documentaristul și scenaristul proiectului, a fost cea care ne-a întâmpinat și care, după proiecție, ne-a spus că partea a doua a documentarului este planificată pentru anul viitor – dacă se va găsi finanțare. Andreea a inițiat în 2019 proiectul „Moșteniri coregrafice” pentru a surprinde întreaga evoluție a dansului scenic din România.

„Moșteniri coregrafice: Împlinirea”, portretul unei vieți în dans

Documentarul „Moșteniri coregrafice: Împlinirea” dedicat lui Oleg Danovski cuprinde, în aproximativ o oră și jumătate, informații povestite de un narator însoțite de imagini de arhivă și fișiere audio inserate, despre viața și cariera celebrului dansator și coregraf, care a pus baletul din România pe harta internațională a evenimentelor de gen, dominând cu personalitatea sa creativă anii ’50 ai secolului al XX-lea.

Filmul ne duce din copilăria maestrului cu origini germane, dar născut în Voznesensk (aflat azi în regiunea ucraineană Mîkolaiiv), școlit la Cernăuți, unde mama sa era maestră de balet, dar și în București, unde învață regie de la Iacob Șternberg la teatrul Barașeum (actualul Teatru Evreiesc) pe drumul său spre succes și faimă. Bucureștiul este orașul unde și-a început parcursul artistic, la Teatrul Cărăbuș și unde a cunoscut celebritatea ca dansator și apoi coregraf la Opera Română.

Portretul lui Oleg Danovski este creionat cu migală de fiul său, Oleg Danovski jr., fost balerin, coregraf și profesor de balet, de Sergiu Ștefanschi, fost prim-balerin și maestru de balet, Liana Tugearu, istoric și critic de dans, Ioan Tugearu, fost prim-balerin, coregraf, maestru de balet și profesor de dans și Ileana Iliescu, fostă prim-balerină, maestră de balet și coregrafă. Aceste personalități care l-au cunoscut și au lucrat cu el sau i-au urmărit cariera l-au descris pe Oleg Danovski ca fiind un profesionist desăvârșit, un dansator cu un corp „ca o statuie de Rodin” și un coregraf dur, dar dedicat, care știa să îi ajute pe artiști să intre în personajele interpretate, nu să se rezume doar la a fi buni tehnicieni – cu alte cuvinte, știa să scoată ce e mai bun din dansatori.

De-a lungul carierei la Opera din București a creat spectacole unice, care au avut succes nu doar în țară, ci și în afara granițelor, fiind montate de marile teatre din Londra, Zagreb, Moscova sau Sofia, mulți artiști celebri ai vremii grăbindu-se să își ceară un loc în creațiile sale. „Lacul lebedelor” (1957) este capodopera indiscutabilă a lui Oleg Danovski, dar a montat multe alte spectacole remarcabile, precum „Harap-Alb”, „Coppélia”, „Iancu Jianu”, „Mandarinul miraculos” sau „Cocoșatul de la Notre Dame”. Turneele l-au purtat în Spania, Italia, Austria și chiar și în Cuba.

Toate acestea și multe altele (munca sub cenzura comunistă, fondarea studioului experimental Studio 68, unde se căuta apropierea dintre dansul clasic și cel modern, refuzul autorităților de a crea un Teatru Național de Balet, pensionarea anticipată și revenirea) se regăsesc în documentarul „Moșteniri coregrafice: Împlinirea”. Cum spuneam, acesta poate fi văzut în premieră pe 22 noiembrie, de la ora 18.00, la Cinema Muzeul Țăranului, iar intrarea este gratuită.

Share