„Trei într-o rablă. Și Papi”, o cronică în cheie comică a anului 1990

Cu ocazia faimosului Târg de Carte Gaudeamus 2023, desfășurat pe final de noiembrie, am avut ocazia să primesc și un roman cu titlul „Trei într-o rablă. Și Papi”, de Dănuț Ungureanu, apărut la Editura Tritonic. Citindu-l, mi-am amintit nu doar de stilul șugubăț al autorului, ci și de tulburații ani ’90, care pentru mine au început pe când eram doar un copil de școala primară.

Trei într-o rablă

Ziarist și scriitor român, Dănuț Ungureanu a scris tot felul de romane și povestiri, în mai multe genuri, dintre care cred că mi-au plăcut cel mai mult „Viața și faptele haiducului Tănase Vlăsia” și „Gladivs”, acesta din urmă scris împreună cu Marian Truță, cu care a mai avut și alte colaborări. Și „Conspirația femeilor” a fost simpatic, doar că taaaare m-am mai chinuit să fiu martoră la necazurile personajului principal, de parcă eram chiar eu în locul lui și le înduram. 😂

Pe principiul „Trei într-o barcă” (fără a mai socoti și câinele)” de Jerome K. Jerome, un roman în care trei prieteni și un câine pornesc într-o aventură pe Tamisa, Dănuț Ungureanu ne aduce volumul „Trei într-o rablă. Și Papi”, în care ne delectăm cu aventurile unui grup de prieteni în anul de mare însemnătate pentru România, 1990.

Astfel, cei care am prins acele vremuri, avem ocazia să ne amintim de mineriade, de glumele care circulau pe seama unui politician de mare importanță, de „ajutoarele” venite din Occident, de stilul descurcăreț al românului, de produsele pe care le cumpăram de pe la diverși cetățeni întreprinzători care le aduceau din Bulgaria, de afacerile mai mult sau mai puțin cinstite care răsăreau ca din apă odată cu căderea comunistumului, dar și de metehnele care se mențineau țepene din vremurile de tristă amintire și nu se dădeau duse nicicum, deși peste țara asta trecuse o revoluție care o zguduise din temelii.

Călătoriile lui Papi și ale prietenilor în Bulgaria, sau prin România, la mare și la munte, într-o mașină prăpădită, dar ambițioasă, ne dau prilejul să urmărim dezbateri între intelectuali, chefuri de pomină, pățanii teribile, reflecții pe seama vieții în general, și a iubirii, norocului și tinereții în special.

Una dintre întâmplările amuzante din expedițiile lor prin țară, capitol intitulat „Ciorba de pește”, mi-a amintit instantaneu de bunicul meu patern, care a pățit ceva asemănător cu castronul cu ciorbă (în carte, femeia care servea ciorbele la mese le ținea în așa fel încât băga degetul mare în zeamă 😂). Tataie, însă, care în anii lui de muncă era nevoit să mănânce într-o locantă anume aproape zi de zi, când a observat infamul deget în ciorbă, i-a zis doamnei servante ceva gen: „știți ce vă rog, mie să nu-mi mai umpleți așa de tare castronul cu ciorbă, că mă vedeți, sunt un om mic, n-am nevoie de atâta mâncare ca ăștialalții mai zdraveni” și uite așa, nici n-a jignit-o pe doamna, și de atunci i s-au îmbunătățit considerabil și șansele de a nu se pricopsi cu vreo toxiinfecție alimentară. 😂

Patroni de pensiune, primari corupți, hoți la drumul mare, tăietori de șlițuri (este că n-ați mai auzit de așa ceva? 😁), câte o femeie fatală, așa, de condiment și multe alte personaje de pomină își fac loc în „Trei într-o rablă. Și Papi” de Dănuț Ungureanu, un roman pe care îl citești cu nostalgia altor vremuri, dar și cu conștientizarea faptului că, și dacă viața nu te duce unde credeai tu, undeva tot te duce, și ai ce povesti când ajungi la bătrânețe. Ca să nu mai zic cât am râs când am citit în paginile cărții un banc cu un alt fost politician pe care lumea îl pomenește și în ziua de azi în diverse contexte, inclusiv bancuri legate de longevitate. 😁

Dacă erați suficient de mari în 1990 și în perioada imediat următoare și vreți să vă amintiți cu amuzament de felul în care mergea viața după Revoluție sau dacă v-ați născut mai târziu și vreți să aflați cu ce se îndeletnicea lumea pe atunci, vă recomand cu drag „Trei într-o rablă. Și Papi” de Dănuț Ungureanu. Găsiți acest roman pe site-ul editurii Tritonic, la preț redus.