Cum să spui „Povești cu lipici”, ca să primești ce dorești

Oricine poate spune o poveste excelentă și, dacă dacă ai câteva repere după care să o construiești, povestea ta poate să te ducă acolo unde ai nevoie: spre un job mai bun, spre creșterea afacerii personale, spre a avea angajați mai fideli companiei, spre vânzarea unui produs sau spre strângerea unor sume pentru o cauză nobilă. În volumul „Povești cu lipici”, apărut la editura Act și Politon, Kindra Hall, speaker și storyteller profesionist, ne învață ce este storytellingul și ce povești (adevărate) să spunem și cum anume pentru a avea succesul pe care ni-l dorim.

Povești cu lipici

Te gândești că tu nu știi să spui o poveste reușită, că n-ai nicio șansă de a vorbi în fața unei săli pline sau de a convinge pe cineva de ceva? Autoarea volumului „Povești cu lipici” e de părere că oricine poate fi în stare să spună o poveste sinceră, convingătoare, cu care se simte confortabil și care să ajungă acolo unde trebuie.

Alege povestea potrivită, iar relatarea ei va veni de la sine. De câte ori ai stat cu un prieten la un pahar de vin și ai depănat o poveste? O poveste înduioșătoare despre copilul tău? O poveste emoționantă despre relația ta? Fără îndoială că ai spus-o cu elocința unui maestru. Pentru că asta ești! Storytellingul este o abilitate naturală a oamenilor. Tot ce trebuie este să nu îți pui singur bețe în roate.

Cum construiești „povești cu lipici”?

O poveste autentică, bine articulată, care captează atenția și ajunge la emoțiile ascultătorilor poate fi un instrument extrem de puternic pentru a primi ce dorim. Așa cum poveștile despre care am învățat la școală au un început, un cuprins și o încheiere, cele despre care vorbește Kindra Hall în cartea „Povești cu lipici” sunt structurate tot pe trei etape: normalul, explozia și noul normal.

Storytellingul se bazează, deci, pe câteva principii simple. În partea de normal a poveștii, ascultătorii înțeleg concret despre ce este vorba, în partea de explozie, aceștia au o revelație legat de ce le transmiți, iar în partea de noul normal, prind morala și sunt îndemnați să acționeze. Autoarea explică în amănunt aceste trei etape, cu exemple din experiența ei de muncă, pentru ca oricine să poată crea o poveste atunci când are nevoie de una.

Cele patru componente ale unei „povești cu lipici” sunt personajele identificabile, emoția autentică, un moment semnificativ și detaliile specifice. Nu este nevoie de un erou, ci de un personaj cu care ascultătorul să se identifice. Nu este nevoie de falsitate în exprimare, ci de emoție adevărată, pentru ca ascultătărul să devină empatic. Momentul semnificativ este acel ingredient care face ca povestea respectivă să fie deosebită de restul lucrurilor întâmplate în viața celui care povestește. Iar detaliile specifice sunt acele imagini create din cuvinte, uneori neașteptate, care atrag și mai tare ascultătorul și îl fac să se poată raporta el însuși la poveste.

În funcție de scopul pe care il ai, există patru povești esențiale:

  • povestea valorii, atunci când vrei să convingi pe cineva că are nevoie de ceea ce dorești tu să oferi;
  • povestea fondatorului, atunci când ai afacerea ta și vrei să o crești obținând o finanțare sau vrei să aduci mai mulți clienți;
  • povestea scopului, atunci când ești angajator și vrei să-ți motivezi angajații să lucreze mai bine și să rămână fideli companiei;
  • povestea clientului, atunci când îți inviți și îți lași clienții să vorbească lumii întregi prin recenzii publice despre serviciile sau produsele pe care le vinzi.

Fiecare dintre aceste povești sunt descrise și analizate de Kindra Hall cu claritate, dar și cu umor, în așa fel încât să îi ajute cât mai bine pe cei care citesc cartea să își spună propriile povești. În „Povești cu lipici”, autoarea nu îndeamnă la prefăcătorie sau la minciună, nu susține cine știe ce stratageme bazate pe viclenie, dimpotrivă, subliniază că poveștile trebuie să fie reale și unice. Storytellingul este o abilitate naturală, care are nevoie doar să fie dezvoltată și șlefuită. Dacă nu credeți, începeți prin a citi această carte, pe care o găsiți pe site-ul editurii Act și Politon. 🙂

Devino un povestitor și vei scurta distanța dintre ceea ce ai și ceea ce îți dorești. Vei micșora spațiul dintre locul în care te afli și locul în care vrei să ajungi în afaceri și în viață.

Share